Benyújtott egy javaslatot az Európai Bizottság, amely az illegálisnak minősített versenyelőnyt élvező légicégeket büntetné. Bár nincsenek nevesítve a nagy arab társaságok, egybehangzó vélemények szerint főképp miattuk dolgozták ki a tervezetet.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu

A közlekedésért felelős uniós biztos, Violeta Bulc a napokban sajtótájékoztatón jelentette be a reuters.com tudósítása szerint, hogy az Európai Bizottság javaslatot tett, vizsgálhatóvá és ha beigazolódik, büntethetővé tennék a harmadik országbeli légitársaságok tisztességtelennek minősített versenyelőnyét. A javaslat az új uniós légügyi stratégiában kapott helyet.

Ha a parlament és a tagországok is elfogadják a tervezetet, akkor panasszal lehetne élni a Bizottságnál. Ha pedig kiderül, hogy egy uniós légitársaság kárt szenved a harmadik országbeli versenytársa illegális támogatása miatt, pénzbüntetést, illetve a földi és más szolgáltatások felfüggesztését szabhatják ki, de a repülési jogokat nem érintené az esetleges szankció.

Violeta Bulc kifejtette: szeretnék, ha Európa vezető szerepben maradna a nemzetközi légiközlekedésben, jó összeköttetésekkel a gyorsan növekvő régiók felé, hatékony „égbolttal”. A bizottsági javaslat nem érinti a harmadik országokkal kötött bilaterális egyezményeket, amelyek meghatározzák, mely légitársaság mikor és hová repülhet.

Az uniós stratégia egyébként többek között Európa légterének töredezettségét is csökkentené. Legfőképp pedig igyekezne méltányos helyzetet teremteni a tekintetben, hogy bár az unióba vagy onnan induló forgalomban a harmadik országbeli cégek és az uniós vállalatok egyenlő elbánásban részesülnek, ha egy uniós cég kíván harmadik országba üzemelni, nem mindig találkoznak méltányossággal.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu

Így bár nincs benne a tervezetben, hogy a nagy arab légitársaságokra szabták, a Reuters mellett a Skift.com erről szóló cikke is úgy véli, főként miattuk döntött így a testület.

Ugyanis évek óta panaszkodnak nem csak az egyesült államokbeli, hanem európai nagy légitársaságok is, hogy az Arab(Perzsa)-öböl menti fuvarozók, az Etihad, az Emirates és a Qatar illegálisnak minősíthető állami támogatásokat és előnyöket élveznek, ez pedig torzítja a versenyt. Az inkriminált három cég rendre visszautasítja a vádakat, és például az Emirates mindig független könyvvizsgáló multicéggel megtámogatott üzleti jelentéseket ad ki a pénzügyi éveiről.

Az európai reptéri szövetség, az ACI igazgatója, Olivier Jankovec közölte a hírre reagálva: remélik, hogy ha elfogadják a javaslatot, akkor a feltételezések és voltaképpeni steril viták helyett a tények és a jogi lépések felé mozdulhat el egy ügy, ha szükség van erre.

Az Emirates pedig közleményében azt hangsúlyozta: a célnak annak kell lennie, hogy kiegyensúlyozott és diszkriminációtól mentes szabályozás szülessen, amely a növekvő uniós liberalizációt segítheti. Mint írják, az Emirates, pénzügyileg átlátható légitársaságként harminc éve biztosítja az európai összeköttetéseket, és üdvözli a Bizottság törekvését a méltányos versenyre.

Az EU-s javaslatcsomag másik fontos része, hogy egyelőre nem módosítanák azt a szabályt, amely szerint legfeljebb 49 százalékos unión kívüli tulajdoni arány lehet egy uniós légitársaságban a szabadságjogok birtoklásához. Azonban tisztábbá tennék ennek mikéntjét és pontos kereteit.

Ugyanis korábban több vád is érte megint csak az arab légitársaságokat, hogy bár 49 vagy annál kevesebb százalékban tulajdonosok több uniós fuvarozóban, az irányítás voltaképp az övék.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu