Bár nem kizárt, hogy a bontóba kerülnek a legelső, a Singapore Airlinestól kikerülő Airbus A380-asok, a négy Superjumbo iránt hat légitársaság érdeklődik – közölte a tulajdonos lízingcég. Egy meg nem nevezett ázsiai fapados, az IAG-holding, valamint egyesült államokbeli vállalatok is tárgyalnak a lassan tíz éves gépek további használatáról.
A kétszintes óriásgép, az Airbus A380 bevezető légitársaságaként a Singapore Airlines megválik legelső négy példányától. Az idén ősz és jövő tavasz között lejáró, tíz éves lízingszerződéseket nem kívánja meghosszabbítani a távol-keleti légitársaság, helyettük három vadonatúj A380-ast vár a gyártótól.
A négy szingapúri Superjumbo tulajdonosa, a Dr. Peters Group most az közölte: lehetséges, hogy a bontóban végzik a gépek, de igyekeznek új üzemeltetőt is találni – írja a Bloomberg portál.
A lízingcég vezetője, Anselm Gehling közölte, hogy a szétbontás lehetőségének fenntartása mellett tárgyalásokat folytatnak hat érdeklődő légitársasággal is a négy repülőgép továbbüzemeltetéséről. Ezek között vannak az Egyesült Államokban működők is.
Ha sikerülne egy amerikai légitársaságot megnyerni az ügynek, az nagy előrelépés volna – ezek ugyanis nem rendeltek az órásgépből. Ugyanakkor az airwaysmag.com portál szerint esélytelen, hogy bármelyik USA-beli cég gazdaságosan tudná üzemeltetni az A380-as típust.
Ezek mellett a lízingvállalat egy ázsiai fapadossal is tárgyal a négy gépről, amely hétszáz ülőhelyesre székezné őket. Bár nem árult el többet az ügyvezető, lehetséges, hogy a Malaysia tervezett leánycégéről van szó, amely muszlim zarándokjáratokat működtetne az anyacégtől kivont A380-asokkal, és nyilatkozatok szerint további példányokkal is.
Európából az IAG-holdingot említette Gehling, amely vizsgálja, hogy a használt óriásgépeket mely cégénél tudná észszerűen üzemeltetni, a British Airways mellett az Iberia és az Aer Lingus is képbe került. A csoport már korábban is szóba került, tavaly év eleji, majd pár hónappal későbbi ismételt közlésük szerint érdeklődnek egy ilyen beszerzés iránt.
Az ügyvezető közölte: fő céljuk, hogy új bérlőt találjanak a Singapore-tól elkerülő négy gépnek, avagy vevőt, ha egy potenciális ügyfél ezt kívánná. Hajlanak arra is, hogy a szokásosnál rövidebb, két-négy éves bérleti konstrukcióról állapodjanak meg, amely után, ha beválik az adott cégnél a típus, meghosszabbítható volna.
Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nagyon kevés a világban a tartalék alkatrész az A380-asokhoz, főképp a hajtóműveket illetően. Így volna értelme egy-két példány szétbontásának, akár százmillió USA-dollárnyi értéket is ki lehet „termelni” egy A380-asból.
A kedvezmények nélkül számított egykori, tíz évvel ezelőtti 250 millió dolláros vételár miatt ez jó megtérülés volna Gehling szerint.
Amint arról az AIRportal.hu is beszámolt, az Airbus nem kapott megrendelést már jó ideje új A380-asokra, az új generációs hajtóművekkel való neo-sítást elvetették, és most wingletekkel, a kabin módosításával igyekeznek vonzóbbá tenni a típust.
Az összefoglaló szerint, mivel a lízingmegállapodás értelmében a nyugdíjazandó gépeket úgy kell visszaszolgáltatni a tulajdonosnak, hogy a hajtóművek, futóművek és más fontos részek voltaképp gyári állapotnak megfelelők, valóban megérheti az alkatrészenkénti értékesítés.
Eddig nem volt annak jele ugyanis, hogy a „használtpiac” vevő lenne az A380-asokra, lévén különleges, igen nagy méretű és nagy befogadóképességű típus. A Malaysia Airlines sem talált vevőt a sajátjaira, amikor a stratégiaváltás miatt meg kívánt válni tőlük. Az Airbus korábban bizakodóan nyilatkozott, szerinte létrejön a másodlagos piac.
A Dr. Peters Group az Airbusszal és egy másik Singapore-gépet tulajdonló Doric lízingvállalattal együtt dolgozik a típus újrapozicionálásán. Eközben egy svájci céggel VIP-gépként is reklámozzák, jelentős átalakítás után államfői, királyi légiszállítóvá válhatnának a használt példányok.
Az említett Doric, amint arról az AIRportal.hu is beszámolt, egy évvel ezelőtt közölte, hogy egy gyári új A380-as több mint kétmillió dolláros havi bérleti díjával szemben a tíz éves példányokért 40 százalékkal kevesebbet kérne.