Végrehajtotta első felszállását az Airbus új generációs hajtóművekkel felszerelt közepes méretű szélestörzsű típusának nagyobb befogadóképességű változata, az A330-900neo.
Az F-WTTN lajstromjelű tesztrepülőgép 2017.10.19-én csütörtökön délelőtt 10 óra előtt néhány perccel szállt fel az európai repülőgépgyártó dél-franciaországi gyáregységének helyet adó Toulouse repülőteréről.
Az MSN1795 gyártási számú repülőgép felhős, párás időjárásban szállt fel a toulouse-i repülőtér 32L futópályájáról.
A felszállást követően a prototípus 10 ezer láb magasságba emelkedett, a személyzet kezdetben a reptér közelében ellenőrizte a repülőgép kezelhetőségét, majd később Toulouse-tól északra folytatta a szűzrepülés programját. A prototípus egy és háromnegyed órával a felszállást követően emelkedett tovább 20 000 láb magasságig, amikor a berepülőpilóták és tesztmérnökök a repülőgép egyes rendszereinek tesztelését végezték el.
A pilótafülkében a két berepülőpilóta Thierry BOURGES és Thomas WILHELM, valamint Alain POURCHET tesztmérnök foglalt helyet, az A330neo rendszereit és a teljesítménymutatókat pedig Jean-Philippe COTTET, Emiliano REQUENA ESTEBAN és Gert WUNDERLICH mérnökök monitorozzák a fedélzeten erre kialakított speciális munkaállomáson.
A repülőgép 4 óra 13 perces repülést és a 32L futópálya felett végrehajtott alacsony áthúzást követően helyi idő szerint 14:10 perckor biztonságosan leszállt Toulouse-ban.
Az A330neo prototípusának szűzrepülését egy 1 400 órásra tervezett tesztelési program követi. A tesztprogram során a 1 100 órát repülnek az A330-900neo tesztgépek és még 300 órát a rövidebb A330-800neo változat. A program végrehajtását három tesztgéppel végzi el az Airbus, plusz az első kereskedelmi forgalomba álló repülőgépen tesztelik majd az Airspace by Airbus kabinberendezést.
A típus kereskedelmi forgalomba állításához szükséges EASA és FAA engedély megszerzését jövő év közepére várja a gyártó.
Nézd meg az első felszállást az Airbus élő közvetítésének rögzített változatában
(A videó után a cikk rengeteg érdekességgel folytatódik!)
Közzétette: Airbus – 2017. október 19., csütörtök
Több hónapos csúszásban az A330neo program
A típus első felszállására több hónapos csúszással került sor. A gyártó eredetileg 2017 tavaszára tervezte a szűzrepülést, azonban a Rolls-Royce hajtóműgyártó késlekedése miatt kénytelenek voltak azt elhalasztani. A programért felelős Didier Evrard tavaszi nyilatkozata szerint nyár végére (szeptemberre) célozta az Airbus az első felszállást, azonban ehhez képest is csaknem egy hónapra volt még szükség, hogy a prototípus készen álljon a repülésre.
A késés oka állítólag a Rolls-Royce gyár, amely a Trent 7000 típusú hajtóműveket szállítja az A330neo-khoz, ám késésben volt a fejlesztéssel. A hírek szerint ez az A350-esekhez és a Boeing konkurens 787-eséhez szállított hajtóművek miatti „kumulatív hatás” következménye volt, nem műszaki okok álltak a háttérben.
Az első kereskedelmi forgalomba álló példány átadását eredetileg még 2017 év végere tervezte a gyártó, azonban a csúszás miatt ez csak 2018 első félévében (annak is inkább a végén) várható.
Gyors fejlesztési program, új generációs hajtómű és számos más újdonság
A népszerű A330-as típus megújítását, az A330neo programot 2014 júliusában indította el az Airbus. A típust továbbra is két változatban gyártja az Airbus, a rövidebb törzsű változat az A330-800neo, a hosszabb, nagyobb befogadóképességű pedig A330-900neomegjelölést kapta. Az A330neo típuson mutatkozik be az Airbus új Airspace by Airbus kabinberendezése. Az első A330neo 2018 első felében áll majd forgalomba a TAP Portugal légitársaság flottájában.
A legújabb technológiát képviselő Rolls-Royce Trent 7000 típusú hajtóműveknek, az aerodinamikai újításoknak, az új kompozit anyagú Sharklet szárnyvégeknek köszönhetően az A330neo család hatékonysága jelentősen javul a korábbi típusokhoz képest.
A repülőgép kisebb üzemanyag fogyasztása és az alacsonyabb karbantartási költségek szignifikáns megtakarításokat eredményez az üzemeltetők számára. Az A330neo egy ülésre vetítve 14%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt elődjénél, mindemellett környezetkímélőbb, csendesebb és kényelmesebb is.
Az A330neo repülőgépek kizárólag a Rolls-Royce Trent 7000 típusú hajtóművekkel lesznek megrendelhetők. Az erőforrás a „klasszikus” A330-asokaon alkalmazott Trent 700-as hajtóműcsalád utódja.
A Rolls-Royce Trent 7000 a Boeing 787-esekhez gyártott legerősebb hajtómű, a Trent 1000-TEN módosított változata, melyben számos új technológiát alkalmaztak az A350-esekhez kifejlesztett Trent XWB hajtóművekből.
A Rolls-Royce Trent 7000 hajtómű első lapátsorának átmérője 2,84 méter, a hajtómű 302-320 kiloNewton teljesítmény leadására képes, 10%-kal alacsonyabb üzemanyagfogyasztás mellett – a gyártó adatai szerint.
A Rolls-Royce Trent 7000 hajtómű most, az A330neo repülőgépen emelkedett először levegőbe, eltérően sok korábbi hajtóműtípustól ezt az erőforrást eddig csak földi teszteknek vetették alá.
Így készült az első A330-900neo festése
Az A330-900neo az új generációs hajtóművekkel felszerelt A330neo típuscsalád nagyobb befogadóképességű tagja. A repülőgép tipikus háromosztályos elrendezésben – az A330-300-asnál tízzel több – 287 utas szállítására képes, de maximális befogadóképessége egyosztályos sűrű székezéssel 440 fő. Az A330-900neo hatótávolsága 12 130 km, 380 kilométerrel több az A330-300-asénál.
Az A330-900neo törzsének hossza 63,66 méter, függőleges vezérsíkjának legmagasabb pontja 16,79 méter, ezek a paraméterek megegyeznek az előd A330-300-as méreteivel. Az új generációs típus szárnyfesztávja – köszönhetően a kompozit szárnyvégeknek – 3,7 méterrel nagyobb az elődénél, 64 méter. A repülőgép törzsének külső átmérője 5,64 méter, a fedélzet belső, maximális átmérője 5,26 méter.
Nem csak hatékonyabb, hanem kényelmesebb is lesz
Az A330neo típus az üzemeltetők számára ígért hatékonyságjavulás és üzemanyag megtakarítás mellett az utasok számára is tartogat újdonságokat, ugyanis ezen a típuson mutatkozik be először az Airbus új filozófia szerint megtervezett kabinberendezése, mely a vadonatúj A350 XWB típustól számos újdonságot és fejlesztést örökölt.
Az Airspace by Airbus kabinberendezés kényelmesebb, ergonomikusabb környezetet, nagyobb teret, és jobb térérzetet kínál az utasok számára. A repülőgépen a legmodernebb fedélzeti szórakoztatórendszer és vezeték nélküli internetszolgáltatás működik.
A kabin az új generációs repülőgépeknél megszokott változtatható intenzitású és színű ledes megvilágítást kap, mely pihentetőbb utazást biztosít. Az Airspace by Airbus nagyobb fej feletti tárolókat biztosít, nagyobb lesz a mosdók területe, a mellékhelyiségek új technológiai megoldásoknak köszönhetően higiénikusabbak lesznek, az ülések és folyosók szélesebbek lesznek a korábbinál, a lábtérben pedig nem lesznek akadályok.
Az utazás kényelmesebbé tételét szolgálja emellett a LED-es hangulatvilágítás, a letisztult, egyszerű elemekből építkező dizájn és az üzemeltető légitársaság igényeihez és arculatához alakítható utasfogadó terület.
Ilyen lesz az A330neo Airspace by Airbus kabinja
A TAP Portugal lesz a típus első üzemeltetője
A két A330neo változatból 12 vásárló részéről 212 példányra szerzett megrendelést az Airbus a 2017. szeptember végi adatok szerint. A típus indító légitársasága a TAP Portugal lesz, a portugál cég 10 darabot rendelt.
Az A330neo legnagyobb megrendelője az Air Asia X, a légitársaság 66 darabot vásárol a típusból. A legfrissebb hírek szerint azonban a malajziai központú diszkont légitársaság-holding mérlegeli, hogy A330neo megrendelését A350-900 XWB típusra módosítsa. A nagyobb vásárlók között említhető az Iran Air 28, az Air Lease Corportation 27 és az amerikai Delta Airlines 25 darabbal.
Az A330neo megrendelések döntő része a hosszabb – 900neo változatra szól, a rövidebb -800neo-ból mindössze hat darabot sikerült eddig értékesíteni a Hawaiian Airlines számára, de sajtóhírek szerint még az is lehet, hogy a légitársaság a hosszabb változatra, vagy más típusra cseréli megrendelését. Ennek ellenére – amint arról korábban beszámoltunk – az utóbbi hetekben az Airbus megkezdte a -800neo prototípusának gyártását is.
Ismerkedjünk meg az A330neo-val