Végrehajtotta első felszállását az Airbus új generációs hajtóművekkel felszerelt közepes méretű szélestörzsű típusának nagyobb befogadóképességű változata, az A330-900neo.

Forrás: Airbus

Az F-WTTN lajstromjelű tesztrepülőgép 2017.10.19-én csütörtökön délelőtt 10 óra előtt néhány perccel szállt fel az európai repülőgépgyártó dél-franciaországi gyáregységének helyet adó Toulouse repülőteréről.

Az MSN1795 gyártási számú repülőgép felhős, párás időjárásban szállt fel a toulouse-i repülőtér 32L futópályájáról.

A felszállást követően a prototípus 10 ezer láb magasságba emelkedett, a személyzet kezdetben a reptér közelében ellenőrizte a repülőgép kezelhetőségét, majd később Toulouse-tól északra folytatta a szűzrepülés programját. A prototípus egy és háromnegyed órával a felszállást követően emelkedett tovább 20 000 láb magasságig, amikor a berepülőpilóták és tesztmérnökök a repülőgép egyes rendszereinek tesztelését végezték el.

A pilótafülkében a két berepülőpilóta Thierry BOURGES és Thomas WILHELM, valamint Alain POURCHET tesztmérnök foglalt helyet, az A330neo rendszereit és a teljesítménymutatókat pedig Jean-Philippe COTTET, Emiliano REQUENA ESTEBAN és Gert WUNDERLICH mérnökök monitorozzák a fedélzeten erre kialakított speciális munkaállomáson.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az első repülésre nem éppen ideális körülmények között került sor: felszállás 2000 láb magasságú felhőalap mellett. (Forrás: Airbus)

A repülőgép 4 óra 13 perces repülést és a 32L futópálya felett végrehajtott alacsony áthúzást követően helyi idő szerint 14:10 perckor biztonságosan leszállt Toulouse-ban.

Az A330neo prototípusának szűzrepülését egy 1 400 órásra tervezett tesztelési program követi. A tesztprogram során a 1 100 órát repülnek az A330-900neo tesztgépek és még 300 órát a rövidebb A330-800neo változat. A program végrehajtását három tesztgéppel végzi el az Airbus, plusz az első kereskedelmi forgalomba álló repülőgépen tesztelik majd az Airspace by Airbus kabinberendezést.

A típus kereskedelmi forgalomba állításához szükséges EASA és FAA engedély megszerzését jövő év közepére várja a gyártó.

Nézd meg az első felszállást az Airbus élő közvetítésének rögzített változatában
(A videó után a cikk rengeteg érdekességgel folytatódik!)

LIVE: A330neo First Flight

Közzétette: Airbus – 2017. október 19., csütörtök

Több hónapos csúszásban az A330neo program

A típus első felszállására több hónapos csúszással került sor. A gyártó eredetileg 2017 tavaszára tervezte a szűzrepülést, azonban a Rolls-Royce hajtóműgyártó késlekedése miatt kénytelenek voltak azt elhalasztani. A programért felelős Didier Evrard tavaszi nyilatkozata szerint nyár végére (szeptemberre) célozta az Airbus az első felszállást, azonban ehhez képest is csaknem egy hónapra volt még szükség, hogy a prototípus készen álljon a repülésre.

Korábbi fotó a már elkészült prototípusról még hajtóművek nélkül. (Forrás: Airbus)

A késés oka állítólag a Rolls-Royce gyár, amely a Trent 7000 típusú hajtóműveket szállítja az A330neo-khoz, ám késésben volt a fejlesztéssel. A hírek szerint ez az A350-esekhez és a Boeing konkurens 787-eséhez szállított hajtóművek miatti „kumulatív hatás” következménye volt, nem műszaki okok álltak a háttérben.

Az első kereskedelmi forgalomba álló példány átadását eredetileg még 2017 év végere tervezte a gyártó, azonban a csúszás miatt ez csak 2018 első félévében (annak is inkább a végén) várható.

Gyors fejlesztési program, új generációs hajtómű és számos más újdonság

A népszerű A330-as típus megújítását, az A330neo programot 2014 júliusában indította el az Airbus. A típust továbbra is két változatban gyártja az Airbus, a rövidebb törzsű változat az A330-800neo, a hosszabb, nagyobb befogadóképességű pedig A330-900neomegjelölést kapta. Az A330neo típuson mutatkozik be az Airbus új Airspace by Airbus kabinberendezése. Az első A330neo 2018 első felében áll majd forgalomba a TAP Portugal légitársaság flottájában.

A legújabb technológiát képviselő Rolls-Royce Trent 7000 típusú hajtóműveknek, az aerodinamikai újításoknak, az új kompozit anyagú Sharklet szárnyvégeknek köszönhetően az A330neo család hatékonysága jelentősen javul a korábbi típusokhoz képest.

A repülőgép kisebb üzemanyag fogyasztása és az alacsonyabb karbantartási költségek szignifikáns megtakarításokat eredményez az üzemeltetők számára. Az A330neo egy ülésre vetítve 14%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt elődjénél, mindemellett környezetkímélőbb, csendesebb és kényelmesebb is.

Az A330neo repülőgépek kizárólag a Rolls-Royce Trent 7000 típusú hajtóművekkel lesznek megrendelhetők. Az erőforrás a „klasszikus” A330-asokaon alkalmazott Trent 700-as hajtóműcsalád utódja.

A Rolls-Royce Trent 7000 a Boeing 787-esekhez gyártott legerősebb hajtómű, a Trent 1000-TEN módosított változata, melyben számos új technológiát alkalmaztak az A350-esekhez kifejlesztett Trent XWB hajtóművekből.

A Rolls-Royce Trent 7000 hajtómű első lapátsorának átmérője 2,84 méter, a hajtómű 302-320 kiloNewton teljesítmény leadására képes, 10%-kal alacsonyabb üzemanyagfogyasztás mellett – a gyártó adatai szerint.

A Rolls-Royce Trent 7000 hajtómű most, az A330neo repülőgépen emelkedett először levegőbe, eltérően sok korábbi hajtóműtípustól ezt az erőforrást eddig csak földi teszteknek vetették alá.

Így készült az első A330-900neo festése

Az A330-900neo az új generációs hajtóművekkel felszerelt A330neo típuscsalád nagyobb befogadóképességű tagja. A repülőgép tipikus háromosztályos elrendezésben – az A330-300-asnál tízzel több – 287 utas szállítására képes, de maximális befogadóképessége egyosztályos sűrű székezéssel 440 fő. Az A330-900neo hatótávolsága 12 130 km, 380 kilométerrel több az A330-300-asénál.

Az A330-900neo törzsének hossza 63,66 méter, függőleges vezérsíkjának legmagasabb pontja 16,79 méter, ezek a paraméterek megegyeznek az előd A330-300-as méreteivel. Az új generációs típus szárnyfesztávja – köszönhetően a kompozit szárnyvégeknek – 3,7 méterrel nagyobb az elődénél, 64 méter. A repülőgép törzsének külső átmérője 5,64 méter, a fedélzet belső, maximális átmérője 5,26 méter.

Nem csak hatékonyabb, hanem kényelmesebb is lesz

Az első A330neón mutatkozik be az Airspace by Airbus kabin, a TAP lesz az első légitársaság mely az új kabinberendezést bevezeti. (Fotó: Airbus)

Az A330neo típus az üzemeltetők számára ígért hatékonyságjavulás és üzemanyag megtakarítás mellett az utasok számára is tartogat újdonságokat, ugyanis ezen a típuson mutatkozik be először az Airbus új filozófia szerint megtervezett kabinberendezése, mely a vadonatúj A350 XWB típustól számos újdonságot és fejlesztést örökölt.

Az Airspace by Airbus kabinberendezés kényelmesebb, ergonomikusabb környezetet, nagyobb teret, és jobb térérzetet kínál az utasok számára. A repülőgépen a legmodernebb fedélzeti szórakoztatórendszer és vezeték nélküli internetszolgáltatás működik.

A kabin az új generációs repülőgépeknél megszokott változtatható intenzitású és színű ledes megvilágítást kap, mely pihentetőbb utazást biztosít. Az Airspace by Airbus nagyobb fej feletti tárolókat biztosít, nagyobb lesz a mosdók területe, a mellékhelyiségek új technológiai megoldásoknak köszönhetően higiénikusabbak lesznek, az ülések és folyosók szélesebbek lesznek a korábbinál, a lábtérben pedig nem lesznek akadályok.

Az utazás kényelmesebbé tételét szolgálja emellett a LED-es hangulatvilágítás, a letisztult, egyszerű elemekből építkező dizájn és az üzemeltető légitársaság igényeihez és arculatához alakítható utasfogadó terület.

Ilyen lesz az A330neo Airspace by Airbus kabinja

A TAP Portugal lesz a típus első üzemeltetője

A két A330neo változatból 12 vásárló részéről 212 példányra szerzett megrendelést az Airbus a 2017. szeptember végi adatok szerint. A típus indító légitársasága a TAP Portugal lesz, a portugál cég 10 darabot rendelt.

Az A330neo legnagyobb megrendelője az Air Asia X, a légitársaság 66 darabot vásárol a típusból. A legfrissebb hírek szerint azonban a malajziai központú diszkont légitársaság-holding mérlegeli, hogy A330neo megrendelését A350-900 XWB típusra módosítsa. A nagyobb vásárlók között említhető az Iran Air 28, az Air Lease Corportation 27 és az amerikai Delta Airlines 25 darabbal.

Az A330neo megrendelések döntő része a hosszabb – 900neo változatra szól, a rövidebb -800neo-ból mindössze hat darabot sikerült eddig értékesíteni a Hawaiian Airlines számára, de sajtóhírek szerint még az is lehet, hogy a légitársaság a hosszabb változatra, vagy más típusra cseréli megrendelését. Ennek ellenére – amint arról korábban beszámoltunk – az utóbbi hetekben az Airbus megkezdte a -800neo prototípusának gyártását is.

Ismerkedjünk meg az A330neo-val