A következő kilenc évben háromszorosára bővíti repülőflottáját a Wizz Air, mondta el Váradi József vezérigazgató a Világgazdaságnak adott rövid interjújában. Most 87 gépük van, de 2026-ig alaposan bevásárolnak Airbusokból, úgyhogy a régebbiek kivonásával együtt 282 gépük lesz akkorra a terveik szerint.
Váradi szerint számos csőd várható még az európai légiközlekedési piacon. Egyrészt mivel jó néhány légitársaságot politikai alapon védenek az igazi versenytől, másrészt a magánbefektetőknél is rengeteg buta döntést lát.
Az Air Berlin és a Monarch Airlines csődje után azonban felmerül a kérdés, hogyan alakulhat át a diszkont légitársaságok piaca a jövőben. Váradi szerint ez a jelenség hosszú távon a piac konszolidálásához vezet, de addig még több hasonló csőd várható. „Rengeteg irracionális magatartás tapasztalható a piacon. Ennek egy része politikai indíttatású, aminek következtében több nemzeti légitársaságot is inkubátorban tartanak, de magánbefektetői körben szintén vannak irracionális elemek, ezek vezettek az Air Berlin és a Monarch Airlines csődjéhez is. A piac kezelni fogja ezeket a kérdéseket, és ahogyan az Egyesült Államokban is, ahol a korábbi több tucat légitársaságból mára négy meghatározó cég maradt, úgy Európában is folytatódik a már korábban elindult konszolidáció.”
A Wizz Airről elmondta még, hogy minden munkakörbe könnyen találnak embereket, egyedül a pilótáik utánpótlása okoz gondot, ez a szűk keresztmetszet. Itt egyre többet kell befektetniük, ezért is szállnak be speciális infrastruktúrával a pilóták képzésébe is. A 282 géphez nagyjából tízezer dolgozó kell majd, ezek 90 százaléka utaskísérő és pilóta lesz.
A legkomolyabb kihívást a pilóta-utánpótlás jelenti a cégnek. „Egyre többet kell befektetnünk ezen a területen, speciális infrastruktúrát kell fenntartanunk és fejlesztenünk. Ennek megfelelően alakítottuk ki saját eszköztárunkat, ezért működtetünk például szimulátorközpontot, és veszünk részt a kadétképzésben is” – árulta el Váradi.