Egy perc felkészülési időt jelentene a magaslégköri turbulenciára a Boeing és a japán űrhivatal közös fejlesztésű lézerradarja, az ígéretes újdonságot a közeljövőben egy 777-esen élesben is tesztelni fogják.
Súlyosabb baleseteket is szokott okozni a tiszta légköri viszonyok között, zivatartevékenységtől függetlenül kialakuló, nagy magasságban jelentkező turbulencia (CAT, vagy clear air turbulence).
Gyakran érkeznek hírek arról, hogy e váratlan jelenség következményeként a biztonsági övet nem használók, vagy az épp a székek közötti folyosókon, illetve a mosdókban, a konyhákban tartózkodó utasok, vagy a személyzet tagjai akár életveszélyes sérülést is szenvednek egy-egy ilyen esetben.
Fotók az Etihad egyik járatán történtekről
[Breaking] at least 31 passengers on Etihad Airways flight #EY474 have been injured by 'severe turbulence'. pic.twitter.com/AYmthcdRgq
— Brendan Grainger (@Highflyermel) May 4, 2016
Most a hvg.hu számolt be a Boeing és a japán űrhivatal közös kutatásának eredményéről, amely segíthet megelőzni az ilyen eseteket, amelyeket eddig semmilyen technológia nem volt képes előre jelezni.
Egy nagy hatótávú lézerradarról van szó, amely tizenhét és fél kilométer távolságig jelezné előre a turbulenciát, ez az utazómagasságon repülve egy perc felkészülési időt jelentene.
Vélhetően ez nem elég arra, hogy kikerüljék a turbulens légtömegeket, de a projektvezető, Stefan Bieniawski szerint a létező, Lidar (lézer alapú távérzékelés) technológián alapuló fejlesztésnek köszönhetően a hatvan másodperc arra szolgálhat, hogy a személyzetnek legyen ideje felkészíteni az utasokat és a kabint.
Már 2010 óta dolgoznak ezen, a tájékoztatás szerint igyekeztek olyan kisméretűvé tömöríteni a rendszert, amely nem okoz különösebb súlynövekedést egy repülőgépen.
A törzs orr-részébe szerelt rendszer lézernyalábot bocsát ki, az optikai szenzor érzékeli a visszaverődést a légkörben lévő szemcsékről, a szoftver pedig feldolgozza az adatokat a repülőgép haladásának függvényében. Amennyiben ennek eredménye az, hogy turbulens légtömegek találhatók a gép előtt, hang- és vizuális jelzéssel figyelmezteti a pilótákat.
Az ígéretesnek tűnő technológiát 2018 elején tesztelik majd a levegőben, egy Boeing 777-esen, a FedEx közreműködésével.
A jelenlegi időjárási radarok nem képesek a felhőtlen égbolton, nagy magasságban jelentkező turbulenciát érzékelni, és más előrejelzések sem alkalmasak arra, hogy ezekre a hirtelen fellépő légmozgásokra figyelmeztessenek. A Delta tavaly bemutatott, a flotta gépei által tapasztaltakon alapuló rendszere is csak a már bekövetkezett eseményeket képes az útvonaltervezésnél figyelembe venni.