Bár a nagyobb, 90-es típus fejlesztése is több éves csúszásban van, a Mitsubishi úgy döntött, zöld utat ad a kisebb, 70-es MRJ fejlesztésének is.
Az Aviation Weeknek a Mitsubishi Hevy Industries vezető fejlesztője, Alexander Bellamy beszélt arról, hogy módosították az MRJ progrmot, a vezetésnek ezért újra bizalma van a regionális géptípus felé, ezért zöld utat adtak a kisebb variáns kifejlesztésére is.
Bár a 76-székes verzió mindig is a tervek között szerepelt, hivatalos megerősítés a fejlesztésről eddig nem érkezett. Nem is nagyon volt mire, hiszen a 90-es verzió fejlesztése, berepülése koránt sem volt problémamentes, a mérnökök arra fókuszáltak, hogy a nagyobb gép műszaki paraméterei rendben legyenek. Miután sikerült gatyába rázni a projektet, a vezetőknek is megjött a kedve a kisebb testvérhez.
A jelenlegi tervek szerint a 88-székes variáns 2020-ban, a 76 székes verzió pedig egy évvel később állhat kereskedelmi forgalomba. Ha csak nem következik be újabb csúszás. Ismert, az MRJ programot 16 hónap alatt ötször kellett módosítani. A vezető fejlesztő szerint azonban tanultak a hibákból, mint fogalmazott „most már tudjuk, hogy mit építünk”. Ez a lendület pedig elég lesz arra, hogy a 70-es típus is időben elkészüljön.
A kisebb méret mellett (33,4 méter hosszú lesz, 2,3 méterrel rövidebb, mint a 90-es) kereskedelmileg is különbözik majd a két típus, a 90-es globálisan is elterjedhet, a 70-est viszont elsősorban az Egyesült Államok regionális járataira szánják, amelyeket a United, az American és a Delta harmadik fél bevonásával teljesít. Érdekesség, hogy pont ezeket kezdték el a nagy légitársaság visszavágni a hatékonyságnövelés érdekében.
A Mitsubishinek jelenleg hátszele van az Embraerrel szemben, mivel a brazil egyelőre jegelték a hasonló méretű E175-E2-es fejlesztését, de ha újabb késedelembe esnek, akkor elvész a korábbi bemutatásból származó előny – hívta fel a figyelmet a főmérnök.
Megemlítette, hogy az MRJ90-essel is felgyorsult a berepülés, jelenleg 2 ezer repült órát gyűjtöttek össze az Egyesült Államokban, hamarosan átalakítják a kábelezést és módosítják a repülésirányító és egyéb rendszereket, amelyek a legutóbbi, 2016-os késést okozták.
A 90-es MRJ-t az eredeti tervek szerint 2013-ban kellett volna átadni, aztán különböző tervezési és egyéb hiányosságok derültek ki, újra kellett tervezni a gép egyes részeit. Eddig 223 darab 90-esre érkezett rendelés, a legtöbbet az amerikai Skywest kérte, akik mindhárom nagy amerikai cégnek teljesítenek regionális járatokat.