Az Eurocontrol friss elemzése alapján 2023-ban érheti el kontinensünk légiközlekedése a 2019-es év szintjét, de a pesszimista előrejelzés szerint a geopolitikai helyzet és az energiakrízis miatt a helyreállás akár 2028 utánig is tarthat.

A nyár után frissítette forgalmi előrejelzését az európai hálózatirányítási társaság. Eamonn Brennan, a Eurocontrol igazgatója főigazgatója elmondta, hogy a nyári erős keresletet visszafogta a légiközlekedési iparág kapacitáshiánya, illetve az Ukrajnában zajló háború hatásai is, így a forgalom a júniusban várttól néhány százalékkal elmaradt.

Ezek alapján idén összesen 9,3 millió járatra számítanak, amely ugyan közel másfélszerese a tavalyi évnek, még mindig a 2019-es szint 84 százaléka csupán. Jövőre a járvány előttinek a 92 százalékát érheti el a forgalom az alap forgatókönyv szerint, bár a fellendülést jó néhány kockázati tényező veszélyezteti.

Forgalmi előrejelzés a 2022-2028 közötti időszakra (Forrás: Eurocontrol)

A gazdasági növekedés lassulása, a növekvő infláció, a magas energiaárak és a geopolitikai események 2023-ban minden bizonnyal negatív hatással lesznek az iparágra.

A keresletet tovább csökkentheti a jegyárak emelkedése, mivel ezek az inflációt is felülmúlva 15 százalékot drágultak a 2019-es szinthez képest.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A kerozin árának jelentős emelkedése szintén lassíthatja a forgalom visszarendeződését. A koronavírus-járvány alatt literenként 0,5 euróról alig 0,15 euróra esett az üzemanyag ára. A kereslet csökkenése miatt az olajfinomítók is kisebb kapacitással üzemeltek, így a 2022-ben hirtelen megjelenő kereslet miatt volt időszak, amikor literenként 1 euró is volt a kerozin ára. Mára ez valamelyest csökkent, de még mindig számottevő költséget jelent a légitársaságoknak.

Az Eurocontrol szerint a koronavírus-járvány utáni problémák legkésőbb 2023-ban rendeződnek, bár a repülőtéri kapacitáshiány még mindig hatással lehet a forgalomra, a korábbi, szigorú utazási korlátozásokkal már nem számol a társaság. Ennél jelentősebb kockázatot hordoz a gazdasági teljesítmény visszaesése és a növekvő energiaárak.

A hatások erősségétől függően szokásos módon három forgatókönyvet vázoltak fel. Az optimista esetben a forgalom jövőre már túl is szárnyalja a 2019-es számokat, valószínűbb azonban, hogy ezt csak 2025 elejére érheti el az európai járatok teljesítménye, a pesszimista előrejelzés szerint pedig még 2028-ban is 5 százalékkal elmarad ettől.