A légiközlekedés fellendülésével a Boeing 41 170 új repülőgép iránti keresletet prognosztizál 2041-ig, a szankciók és a háború gazdasági hatásai miatt azonban a korábbihoz képest több ezerrel visszavette előrejelzését.
A farnborough-i légiszalon előtt tette közzé 2022-es piaci kilátásait (Commercial Market Outlook, CMO) a Boeing, a hosszú távú előrejelzés szerint a következő 20 évben a repülőgép-eladások és a kapcsolódó kereskedelmi szolgáltatások értéke együttesen eléri majd a 10,8 ezer milliárd dollárt.
Az iparág ellenállóképességét jól szemlélteti a gyártó szerint, hogy két évvel a világjárvány kezdete után a nemzetközi utasforgalom a korlátozások enyhítésével lendületet vesz, számos piac pedig már majdnem vagy teljesen kiheverte a világjárvány hatásait.
A globális repülőgép-flotta 2041-ig 80 százalékkal nőhet a 2019-es, pandémia előtti szinthez képest.
Az újonnan átadott utasszállító repülőgépek fele a ma forgalomban lévő példányok leváltására szolgál majd, ez javítja a globális flotta üzemanyag-hatékonyságát és fenntarthatóságát.
Az összes új repülőgép 75 százalékát 2041-ig az egyfolyosós (keskenytörzsű) repülőgépek teszik majd ki, ez összesen 31 880 repülőgépet jelent, és nem változott a tavalyi előrejelzéshez viszonyítva. Emellett 2120 regionális sugárhajtású gépre lát még igényt a Boeing a következő 20 évben.
Az új szélestörzsű utasszállító repülőgépek a piac mintegy 18 százalékát adják, 7230 példánnyal.
A globális ellátási láncok és a növekvő expressz-hálózatok igényeinek kiszolgálása érdekében a teherszállító repülőgépek iránti kereslet továbbra is erős marad.
A fuvarozóknak összesen 2800 további cargo-repülőgépre lesz szükségük a következő két évtizedben. A kiöregedő utasszállítókból átalakított keskeny- és szélestörzsűek mellett 940 darab új szélestörzsű áruszállító iránti keresletet jelez előre a Boeing 2041-ig.
A régiós megoszlást tekintve az ázsiai piacokon folytatódik az erős növekedési trend, az új repülőgépek iránti hosszú távú globális kereslet nagyjából 40 százalékát adja ez a régió. Európa és Észak-Amerika a kereslet alig több mint 20-20 százalékát adja, az eladások 15 százaléka irányul máshová.
Dél-Ázsia flottája továbbra is a globális növekedés élén áll, évi 6,2 százalékkal. India vezetésével a régió flottája a 2019-es 700 repülőgépről 2041-ig közel megnégyszereződik, több mint 2600 repülőgépet számlál majd. A második leggyorsabb növekedés Délkelet-Ázsiában várható, ahol a kereskedelmi flotta majdnem megháromszorozódik, és 4500 repülőgépre nő.
Az idei évre a Boeing nem adott előrejelzést az Oroszországba irányuló eladásokra a repülőgép-exportra vonatkozó szankciók miatt. Ez a változás a tavalyihoz képest mintegy 1500 repülőgéppel csökkenti a 20 éves globális keresletet.
Az európai gyártó a múlt héten tette közzé hasonló előrejelzését, az Airbus 2041-ig 39 490 utas- és áruszállító repülőgépre prognosztizál piaci igényt világszerte.