Kereskedelmi repülőgépekre felszerelt szenzorok adatain alapuló mérésekkel vizsgálná a kondenzcsíkok keletkezését és éghajlati hatásukat a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA).

A kondenzcsíkok meghatározott légköri körülmények között képződnek a repülőgépek mögött, és több típusuk is létezik. Intenzív légmozgás és alacsony páratartalom esetén ezek a fehér, vonal alakú felhők kialakulásuk után szinte azonnal, vagy nagyon gyorsan eltűnnek, ezeknek nincs éghajlati hatása.

Az utazómagasságon mért alacsony hőmérséklet és magas páratartalom esetén azonban hosszabb ideig is megmaradhatnak, bizonyos körülmények között pedig több kondenzcsík szétterülve felhőkké állhat össze, illetve magaslégköri pehelyfelhőkkel összeolvadva összefüggő felhőzetet alkothat.

Ezek eltérően viselkednek, hűthetik és fűthetik is a klímát, sőt kettős hatásuk is lehet, amelyet nehéz előrejelezni, ellentétben a szén-dioxid-kibocsátással, amely mindig fűti a klímát.

Fotó: AIRportal.hu

A kondenzcsíkok az üvegházhatású gázoknál lényegesen kisebb mértékben befolyásolják az éghajlatot, ugyanakkor a korábbi évek eredményeinek átlaga alapján tudományos konszenzus van abban, hogy hatásuk az éghajlat felmelegedését okozza, ám a jelenlegi ismeretek alapján nehéz ezt számszerűsíteni, az egyedi repülések szintjén pedig ma még nem is lehetséges.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az IATA célkitűzése szerint a kondenzcsíkok kialakulásának megértése és felmelegedést okozó hatásaik mérséklése, az előrejelzési modellek megbízhatóságának javítása érdekében bővíteni kell a magas légköri páratartalmi adatok gyűjtését, amelyeket a meteorológiai szervezeteknek kellene továbbítani.

A légitársaságok számos kísérletben és kutatásban vesznek részt a témában, azonban magaslégköri páratartalmat figyelő műszer csak nagyon kevés repülőgépen van, beszerelése és üzemeltetése több tízezer dolláros költség.

A légitársaságokat ösztönözni kell arra, hogy saját kutatásokat is végezzenek, és részt vegyenek új és meglévő kezdeményezésekben, amelyek a nem szén-dioxid-kibocsátás típusú éghajlati hatások kutatását és mérséklését célozzák.

A Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) 80. éves közgyűlését, és a Légi Szállítási Csúcstalálkozót (World Air Transport Summit – WATS) június 2. és 4. között tartják Dubajban. A világ légiközlekedésének egyik fő csomópontjában tartott eseményen több mint 1500 delegált, köztük a légitársaságok vezetői, szakértői vitatják meg az iparág előtt álló kihívásokat.

A fő témák között az egyre komplexebb geopolitikai és gazdasági környezet, az ellátási láncok problémái, a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) ellátás és alkalmazás kérdései, az iparág nettó nulla károsanyag-kibocsátásának 2050-re történő elérése, illetve az új technológiák, például a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása szerepelnek. Az AIRportal.hu az IATA meghívásának köszönhetően a helyszínről tudósít az eseményről, amelyről az összes hírünk itt olvasható.