Öt Boeing 747-8-as utasszállítóját adja el a kiöregedő E-4B Nightwatch gépek utódjait készítő amerikai cégnek a koreai nemzeti légitársaság, amely nemrég egy 13 éves A380-asát szétbontotta.
A Boeing 747-200-as típus alapjain négy példányban készült E-4B Nightwatch repülőgépek nukleáris háború esetén a levegőből képesek az USA atomarzenáljának irányítására, ezért „ítéletnapi gépként” (Doomsday Plane) is emlegetik őket.
A Sierra Nevada Corporation (SNC) egy pályázati eljárás egyetlen ajánlattevőjeként 13 milliárd dollár értékű szerződést kötött a Pentagonnal a kiöregedő E-4B-flotta leváltására, amely főként a magas üzemelési és karbantartási költségek miatt szorul cserére.
Az utódként ideális négyhajtóműves Boeing 747-8-as típust azonban már nem gyártja a Boeing, így a vállalat kénytelen volt használt példányokat keresni a piacon.
A Korean Air a napokban jelentette be, hogy 2025 szeptemberében 675 millió dollárnak megfelelő összegért eladja öt Boeing 747-8 Intercontinental gépét az amerikai cégnek.
A légitársaság összesen 16 darab Boeing 747-8-ast üzemeltet, amelyek közül 7 áruszállító, 9 pedig utasszállító. A flottáját új generációs szélestörzsű repülőgépekkel modernizáló légitársaság stratégiájába jól illeszkedik a tranzakció.
Kapcsolódó hír, hogy a Korean Air a napokban szétbontotta egyik, 2011-ben gyártott A380-asát. A légitársaság útvonalain jelenleg négy példány repül a kétszintes típusból, a maradék öt pedig a pandémia óta letárolva áll.
Mint ismert, a már nem gyártott A380-800-as használt példányai iránt nem tolonganak a vevők, a típus alkatrészei azonban nagyon keresettek a piacon, sőt a Korean Air házon belül is tudja használni ezeket, így üzletileg racionális döntés lehet az alig több mint 13 éves példány szétbontása.
Korean Air A380 scrapped.
Jumbos losing ground in Korea: dismantling of this 13 year old A380 comes a month after Asiana retired its last passenger 747-400, which flew for 26 years. (Photo credit unknown) pic.twitter.com/5hsXPjsoRK
— Will Horton (@winglets747) May 4, 2024