Az elmúlt évek balesetei alapján a légitársaságok képzési tematikájának felülvizsgálatát javasolja az USA Szövetségi Légügyi Hivatala.

A Boeing 737 MAX-ok katasztrófái nyomán született törvény a légijárművek biztonsága mellett a pilóták képzési programjának felülvizsgálatát is előírta az FAA-nak, ennek eredményeként született most a szervezet javaslata.

A komplex robotpilóta-rendszerek térnyerése háttérbe szorítja a manuális repülési tudást, ami több baleset bekövetkeztéhez is hozzájárult az utóbbi években. Ezért a képzési programoknak biztosítaniuk kell, hogy a pilóták stresszhelyzetben is magabiztosan vezessék repülőgépüket akár kézzel is.

Az FAA véleménye szerint a modern, magasfokú automatizációval rendelkező repülőgépek esetén különösen fontos a repülési profil folyamatos figyelemmel kísérése.

A hivatal körlevele a tervezés, a végrehajtás és az ellenőrzés témaköreit helyezi fókuszba, kitér a repülőgép kézi vezetésére, az automata rendszerek használatára, az ellenőrző pilóta feladataira és az energia-gazdálkodásra is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az Asiana 777-esének 2013-as baleseténél a félreértelmezett fedélzeti rendszerek – különös tekintettel a tolóerő-automatára – játszották a fő szerepet.

Az FAA az üzemelésre és a képzési programok felépítésére is ad olyan útmutatásokat, amelyek segíthetnek a pilótáknak a manuális repülési készségek fejlesztésében és szinten tartásában, elkerülve ezzel, hogy túlzottan támaszkodjanak az automatizációra.

Ehhez szükséges, hogy a személyzet a napi üzemelésben legalább a fel- és leszállást manuálisan végezze, de ha ezt a körülmények engedik, akár az egész járatot így repüljék végig.

Ugyanakkor fontos azt is megtanulni, hogy mely rendszereknek mi a leggyakoribb hibája és így milyen repülési helyzet az, amikor ezek használata nem javasolt. Ezzel biztosítható, hogy az üzemelés szempontjából releváns helyzetek és hibák kerüljenek a gyakorlatok fókuszába.

A 737 MAX katasztrófáinak vizsgálata a repülésvezérlő rendszerek hibáját jelölte meg fő okként, de a pilóták nem megfelelő cselekedetei is hozzájárultak a repülőgépek lezuhanásához. (Forrás: Boeing)

Így a pilóták már a képzés során találkoznak nehezen feltárható hibákkal, komplex helyzetekkel, amelyeknél ha nem pontos a hibaelemzés, nehéz visszanyerni uralmukat a repülőgép felett, valamint megismerkedhetnek olyan körülményekkel, amelyekre nem áll rendelkezésre ellenőrző lista.

A körlevél kitér a repülést ellenőrző pilóta tevékenységére, akinek fontos szerepe, hogy figyelmeztesse a gépet éppen vezető társát a repülési profiltól való eltérésre. Ez minden lépcsőfokot tartalmaz, az eltérés tényének közlésétől a javasolt korrekción keresztül a direkt beavatkozásig.

Az energia-gazdálkodásra is nagyobb hangsúlyt kell fektetni az FAA szerint. Ez magában foglalja a sebesség, magasság, tolóerő és repülési pálya megfelelő tervezését és folyamatos felügyeletét.

A képzések során pedig a különleges és nem gyakori repülési helyzetekre is ki kell térni,  például a kis felszállótömeggel végrehajtott felszállásokra, az alacsony magasságú szinttartó repülésekre és a megengedett maximális magasságon történő haladásra is képezni kell a pilótákat. Az FAA most közzétett javaslatcsomagja egyelőre nem kötelező érvényű.