A Boeing továbbra is a Lion Air balesetének vizsgálati eredményeire vár, és ennek alapján hozza meg döntését az MCAS rendszer szoftverfrissítésével kapcsolatban. Eközben a nagy amerikai légitársaságok már léptek és a képzési program, valamint a 737 MAX rendszereinek átalakításával segítik a pilótákat egy esetleges meghibásodás mihamarabbi felismerésében.
A Lion Air alig 3 hónapos repülőgépe október végén, a felszállás után nem sokkal zuhant a tengerbe. Mint megírtuk, a balesetvizsgálók előzetes jelentésükben az MCAS rendszer hibás működésétt, közvetve az állásszög-jeladók megbízhatatlan adatait jelölik meg a katasztrófa egyik okaként.
A Southwest Airlines, a legtöbb 737-es pilótával rendelkező légitársaság pedig megtette az első lépést az Lion Air katasztrófája után.
A flottájába ezután érkező 737 MAX gépek fel lesznek szerelve az állásszög értékét a pilóta elsődleges képernyőjére kiíró rendszerrel, amely eddig opcióként volt elérhető – írja a The Air Current a cégtől származó információkra hivatkozva. A légitársaság továbbá szeretné ezt a rendszert az eddig átvett gépeire is telepíteni.
A Southwest 737 NG és MAX repülőgépein eddig is volt figyelmeztető fényjelzés, ha az állásszög-jeladók nem egyező értéket mutattak, ám az új vizuális megjelenítéstől azt várják, hogy nem megbízható adatok esetén a helyzetet jobban megértik a pilóták, és ezáltal gyorsabban megoldhatják.
A Lion Air 737 MAX repülőgépein egyik rendszer sincs beépítve, így a katasztrófát szenvedett járat pilótái nem is lehettek teljesen tisztában a helyzet valódi okaival.
Az USA repülésfelügyelete, az FAA, valamint a Boeing az állásszög-jeladók téves adatait jelző rendszert nem tartották szükségesnek a biztonságos működéshez, ezért jelenleg nem kötelező beépíteni a repülőgépekbe – értesült a Reuters. Egyelőre azonban mind az FAA, mind a Boeing a baleset kivizsgálók eredményeire vár, addig nem tesznek újabb lépéseket.
Képzési programjukat is átalakítják a légitársaságok
Az American Airlines 737 NG és MAX gépein ez a megjelenítés már a kezdetektől fogva elérhető, így a légitársaság műszaki szempontból nem változtat. A képzési programjába azonban felvette az MCAS rendszer részletes ismertetését, mind az elméleti oktatás, mind a szimulátoros gyakorlatok során – írja a FlightGlobal.
Azonban a pilóták szakszervezete kifogásolja, hogy nem áll rendelkezésre 737 MAX szimulátor, így képzéseken nem lehet kitapasztalni az új típus eltérő repülési tulajdonságait. Ezzel szemben a Southwest már rendelt három ilyen berendezést, amelyekből az első várhatóan 2019-ben áll üzembe. Emellett a légitársaság, bár nem a Lion Air katasztrófája miatt, bevezette a rendellenes repülési helyzetek és megbízhatatlan kijelzett értékek esetén szükséges teendők gyakorlását is.