A jelenleg nem használt reptéri résidők újraosztását szorgalmazza a tényleges Brexit megtörténte után a Wizz Air, hogy bővíthessen London második számú légikikötőjében.
December 31-én véget ér az Egyesült Királyság unióból való távozásához vezető átmeneti időszak, így a brit hatóságok visszakapják például a reptéri le- és felszállási résidők szabályozásának jogát is, hiszen eddig erről uniós tagországként nem egyedül döntöttek.
Mint ismert, a járványhelyzet miatt 2021 márciusáig az EU-ban felfüggesztették a „használd vagy elveszted” alapú, 80/20-asnak is nevezett rendszert, amely szerint a légitársaságoknak az általuk birtokolt résidők jelentős részét ténylegesen igénybe kellett venniük, különben elvették tőlük.
A CH Aviaton szerint a Wizz Air brit leányvállalatának vezérigazgatója, Owain Jones ezt kifejezetten hátrányosnak tartja.
A fapados cég szerint az értékes leszállási jogok így hálózatukat a kereslet csökkenése miatt megnyirbáló olyan cégeknél pihennek, mint a Norwegian, az Easyjet, a British Airways vagy a Virgin Atlantic, holott a Wizz szívesen használná ezeket.
Csoportszinten a diszkont vállalat – megosztva a magyar és a brit leánycégek között – 170 résidőpárt kapott Gatwicken, ez mindössze negyven százaléka annak, amit előzetesen igényelt. Csak a szigetországban bejegyzett divíziót nézve viszont szebb a kép, a Wizz Air UK a kért slot-párok 93 százalékát megkapta.
Bár arányaiban ez tényleg siker, ez mindössze heti 26 le- és felszállási lehetőséget jelent. Összehasonlításképp, a csődvédelembe vonult Virgin Atlantic 65, a korábban az utasforgalom jelentős részét a reptéren birtokló Norwegian 508 slottal rendelkezik.
Owain Jones ezért a szabályozás nemzeti kézbe vétele után azt szeretné, ha azonnal újraosztanák a résidőket, lehetőség szerint a Wizz Airnek kedvező módon.
A növekedés szerinte olyan mértékű, hogy Gatwicken a jelenleg nem használt mintegy 110 slotpárból nagyjából 20-at azonnal el tudnának fogadni. Ugyanakkor a képet némileg árnyalja, hogy most csak egyetlen Airbus A321-est állomásoztat a fapados London második legnagyobb repülőterén.