Jövő március végéig meghosszabbítja az Európai Unió a légitársaságokra vonatkozó 80/20-as résidőszabály felfüggesztését, a reptéri slotok ideiglenesen átruházhatók is lesznek. Egyes légitársaságok azonban ennél többet, a 261-es, kártérítésekről szóló irányelv reformját kérik, és közös uniós utazási szabályokat sürgetnek a járvány időszakában.

Adina Valean, az Európai Bizottság közlekedési biztosa a Bloombergnek nyilatkozva elmondta: megállapodás született az iparági képviselőkkel arról, hogy az október 25-től március 27-ig tartó téli menetrendi időszakban sem állítják vissza a reptéri résidőkre vonatkozó szabályozást.

Forrás: Heathrow Airport

Ennek lényege, hogy a légitársaságoknak a birtokukban lévő résidők legalább 80 százalékát fel kell használniuk, különben elveszítik őket. A koronavírus-járvány miatt ezt az intézkedést idén március végén felfüggesztették.

A közlekedési biztos elmondása szerint a légitársaságok és repülőterek átláthatóságot, valamint rugalmasságot kértek. Ennek megfelelően lehetővé teszik, hogy az egyik cég által a téli időszakban igénybe nem vett résidőt rövid időn belül másnak adják ki.

A slotról való ideiglenes lemondási igényt három hétre előre kellene jelezni, a további részletszabályokról még zajlanak az egyeztetések.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezzel kapcsolatosan más légitársaságok mellett korábban a Wizz Air is a résidőkre vontakozó könnyítés ellen foglalt állást, mert a cég vezetése szerint gátolja a versenyt, és irracionális döntés.

Eközben Benjamin Smith, az Air France-KLM vezérigazgatója az Airlines for Europe (A4E) légitársasági lobbiszervezet videokonferenciáján üdvözölte a 80/20-as szabály felfüggesztésének meghosszabbításáról szóló megállapodást.

Ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy az EU-nak az utasok kártérítését szabályozó 261-es irányelvvel is kezdenie kell valamit.

Ezt azzal indokolta, hogy jelenlegi formájában a légitársaságokat anyagilag rendkívül nehéz és kiszolgáltatott helyzetbe hozza a szabály.

A cégvezető kérdésre válaszolva nem zárta ki, hogy a válság elhúzódásával a cégek újból állami segítséget kérnek majd, de szerinte egyelőre a költségek csökkentésével vannak elfoglalva.

Thomas Reynaert, az A4E vezetője és Johan Lundgren, az Easyjet vezérigazgatója pedig közös, uniós szintű fellépést sürgetett a különféle, országonként eltérő szabályozások helyett, mert az utasok bizalmát álláspontjuk szerint csak akkor tudják visszaszerezni, ha átlátható és egységes előírások vonatkoznak rájuk.

Ezzel kapcsolatban Patrick Ky, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) igazgatója aláhúzta: az elmúlt időszakban gyűjtött adatok azt mutatják: 3 millió utasból 7 ember nem repülhetett, mert a vírusfertőzés tüneteit mutatta, 300-an pedig nem akartak maszkot viselni.

Ez szerinte azt példázza, hogy a repülés biztonságos, és az utasok emiatt már nem félnek felszállni a gépekre.