Még el sem indult Niki Lauda új cége, a Laudamotion, az egykori Air Belin leány, Niki utódcégét máris felvásárolja a Ryanair, ír low-cost légitársaság.
A Ryanair megállapodott Niki Laudával, hogy az ír low-cost cég felvásárolja a még el sem indult Laudamotion részvényeinek 75%-át, amennyiben azt az illetékes hatóságok is jóváhagyják.
A Ryanair közlése szerint a megállapodás keretében az ír low-cost légitársaság először 24,9%-os részesedést szerez az új, osztrák üzemelési engedélyekkel rendelkező légitársaságban.
A Ryanair amilyen hamar csak lehetséges 75%-osra növeli a tulajdonrészét a cégben, amennyiben a tranzakciót az EU versenyhatósága jóváhagyja.
A közlés szerint a Laudamotion elnöke továbbra is Niki Lauda marad. Lauda felelős azért, hogy a cég – stratégiája szerint – sikeres osztrák diszkont légitársasággá váljon.
A Ryanair mindehhez pénzügyi és menedzsment támogatást nyújt Lauda részére. Továbbá az ír cég hat darab repülőgépet ad bérbe személyzettel együtt (wet-lease megállapodás keretében) a Laudamotionnek a 2018-as nyári szezonban.
Ezzel a hat bérelt repülőgéppel az osztrák fuvarozó összesen 21 repülőgéppel vág neki az idei nyári menetrendnek.
Amennyiben a hatóságok jóváhagyják a tranzakciót, a Ryanair valamivel kevesebb mint 50 millió eurót fizet a Laudamotion 75%-áért, de az ír cég további 50 millió eurót nyújt a cégnek az első évben az indulási és üzemeltetési költségek fedezésére.
Lauda és a Ryanair a légitársaság jelenlegi vezetésével dolgozik tovább, a tulajdonosok elvárása, hogy a Laudamotion a harmadik év végére nyereségessé váljon és a légitársaság flottájának mérete ekkorra legalább 30 gépesre bővüljön.
Michael O’Leary nyilatkozata szerint az együttműködéstől az ír cég azt várja, hogy Laudával közösen egy sikeres menetrend szerinti és charterjáratokat üzemeltető alacsony költségű osztrák légitársaságot sikerül kiépíteniük. A Laudamotion segítségével a Ryanair direktben versenybe száll a Lufthansával és annak osztrák és svájci leányvállalataival, azokon a piacokon, amelyeken – álláspontjuk szerint – ma a Lufthansa-csoport magas repülőjegyárai dominálnak.
Mivel az osztrák cég légi üzemeltetői engedélye (AOC) Airbus flotta kiépítését támogatja, ez a képesség bekerül a Ryanair-csoporton belülre, amit már néhány éve szeretnének fejleszteni az ír cégnél – tette hozzá a vezérigazgató.
A Laudamotion március 25-én kezdi meg működését, harminckét útvonal lesz a nyári menetrendben, osztrák, német és svájci városokból a mediterrán térségbe, legfőképp Mallorcára.