Hosszú huzavona után az indiai kormányzat úgy döntött, hogy az ország egyik legnagyobb cégbirodalmának, a Tata Sonsnak adja el a több éve veszteséges, és hosszú idő óta a csőd szélén álló Air Indiát.
Az államnak az elmúlt tíz évben átlagosan mintegy napi 3 millió USA-dollárjába került az Air India fenntartása, ennyi veszteséget termelt 24 óra alatt a vállalat, nem véletlenül akarták hosszú ideje eladni.
Azzal, hogy a Tata Sonshoz kerül a cég, bezárult a kör, ugyanis ez a cég alapította a vállalatot 1932-ben Tata Airlines néven, majd 1953-ban államosították.
A kormányzat tájékoztatása szerint a vevő 2,4 milliárd dollárt ajánlott a cégért, a Tata ezzel minden részvényt megszerzett, az ügyeletet várhatóan ez év végéig véglegesítik. Az Air India által felhalmozott adósságoknak csak egy része kerül át az új tulajdonoshoz, nagyobb része vélhetően az államnál marad, erről részleteket nem közöltek.
Az indiai légiközlekedési piac 27 százaléka összpontosul a Tata kezébe, mivel a Tata Sons érdekeltségei közé tartozik a Singapore Airlines-zal közösen üzemeltetett Vistara, valamint az Air Asia indiai leányvállalata is.
A ch-aviation korábbi híre szerint a Tata megpróbálja majd az Air Indiát összeolvasztani a tulajdonában lévő Air Asia Indiával és a Vistarával, de utóbbihoz még a társtulajdonos Singapore Airlines-nak is hozzá kell járulnia.
A cég összesen 4400 belföldi, 1800 nemzetközi, valamint 900 más kontinensen lévő repülőtéri résidőhöz jut hozzá, emellett 120 repülőgépről és 8 ezer dolgozóról kell majd gondoskodnia. A megállapodás részeként a munkavállalókat egy éven keresztül nem bocsáthatják el.
A kormányzat négy éve próbálja eladni az Air Indiát, legutóbb 2020 januárjában tett erre kísérletet, de pár hónappal később a járvány kitörése miatt leállították a folyamatot. Az elmúlt 10 évben a kormány az extra kiadásokkal együtt összesen 15 milliárd dollárt (4600 milliárd forintot) költött a cég életben tartására.