A spanyol hadsereg teljes CH-47D Chinook nehéz szállítóhelikopter flottáját modernizálja az amerikai Boeing.
A tizenhét darab, elavultnak számító, D változatú forgószárnyast a mostani igényeket jól kielégítő F változatúra alakítja az azokat egykor gyártó amerikai vállalat.
A modernizálással a helikopterek képességei jelentősen bővülnek, fejlettebb rakománykezelő rendszert, digitális repülésvezérlést és modernebb robotpilótát kapnak.
Az analóg műszerek helyét összesen hét digitális kijelző váltja fel. Kettő a fedélzeti számítógép beviteli paneljéhez kapcsolódik, öt pedig a pilótáknak információt ad például a hajtóművek teljesítményéről és a gép térbeli helyzetéről.
Az első modernizált példányokat 2021-ben állíthatja vissza a hadrendbe Spanyolország.
A mostani szerződés a Boeing számára a második, amellyel D változatú Chinookokat alakít át, az elsőt az amerikai hadsereggel írták alá még júliusban, első körben hat gép korszerűsítésére.
Az amerikai fegyveres erők azonban, mint mindig, most is nagy tételben szerződtek, ha beválik az új változat, akkor opciós jogot érvényesíthetnek legfeljebb további 150 példány átépítésére, a maguk és velük szerződésben álló üzemeltető országok számára.
A NATO tagjai közül nyolc országban, köztük Görögországban, Olaszországban Törökországban és az Egyesült Királyságban áll rendszerben a CH-47-es típus, utóbbinak mindenki másétól különböző változatot szállított a Boeing.
Két főrotorral bármit, bárhová
A CH-47-es fejlesztését V-107 fejlesztési név alatt az 1950-es évek második felében kezdte meg a később a Boeingbe beolvadt Vertol.
Az amerikai fegyveres erőknél szerették volna leváltani a kiöregedő, robbanómotoros Sikorsky CH-37 Mojave helikoptereket, ezért tesztelésre YHC-1A kódnéven kis darabszámban megrendelték a típust.
A hadsereg döntéshozóinak alapvetően nem tetszett a gép, véleményük szerint harci feladatok ellátására túl nagy és nehézkes, szállítási célokra viszont túl kicsi és könnyű volt. Az eredeti koncepción alapuló, sorozatgyártott CH-46-ost így csak a haditengerészet állította szolgálatba, a Vertol szakemberei pedig további fejlesztéseket hajtottak végre.
Ennek eredménye lett az YHC-1B, amely 1961-ben hajtotta végre első felszállását, a későbbi sorozatgyártású gépekkel megegyező HC-1 típust pedig CH-47A-ra átnevezve 1962-ben már rendszeresítette az USA hadserege.
Az évtizedek alatt folyamatosan továbbfejlesztették a valaha készült legnagyobb, egyben egyik legsokoldalúbb, nyugati gyártású szállítóhelikoptert, amelynek teherbírása tíz tonnánál is nagyobb.
Ennek köszönhetően akár egy F-15-ös vadászgépet is szállíthat külső függesztett teherként, vagy fedélzetére vehet akár negyven felfegyverzett katonát is.
Számos különleges példány is épült, például speciális egységek célba juttatására. Az alapváltozatok szívósnak bizonyultak, a sivatagi vidékektől az extrém hideg sarkvidéki területekig szinte bárhol képesek üzemelni.
A fejlesztés a mai napig nem állt le, a Boeing már megállapodott a tengerentúli fegyveres erőkkel a CH-47F Block II projektről. Ennek részeként kompozit rotorlapátokat, hatékonyabb üzemanyagrendszert fejlesztenek ki, és a hosszútávú üzemeltetési tapasztalatok alapján néhány nagyobb módosítást is végeznek a gép szerkezetén.