A Külgazdasági és Külügyminisztérium Konzuli Szolgálatának weboldalán megjelent tájékoztatás szerint a legszigorúbb, utazásra nem javasolt kategóriába sorolták a világ összes országát szeptember 1-től. A pénteken bejelentett határvédelmi intézkedések alapján ez nem meglepő lépés, azonban a besorolás változásának több fontos következménye kiolvasható a jogszabályokból és tájékoztatókból a konzuli védelem és az utasbiztosítások vonatkozásában is.

Az első és legfontosabb, hogy az utazásra nem javasolt országokba és térségekbe – azaz szeptember 1-től a világ összes országába – azt javasolják, hogy magyar állampolgár ne tervezzen utazást, vagy törölje a tervezett utat – írja a Konzuli Szolgálat weboldala.

Amennyiben már egy ilyen besorolású országban tartózkodik valaki, azt javasolják, hogy
minél előbb hagyja el az országot, amíg a kereskedelmi járatok erre lehetőséget biztosíthatnak, ha viszont úgy dönt az illető, hogy a mostani felhívás ellenére az országban marad, a Konzuli Szolgálat nem tudja garantálni a segítségnyújtást.

A tavaszi időszakban, a kereskedelmi járatok leállását követően sok külföldön rekedt magyarnak segített a külügy hazajutni, Kanadába és az USA-ba több, úgynevezett repatriáló járatot is küldtek. Bár konkrétan erre a Konzuli Szolgálat oldalán látható tájékoztató nem tér ki, de mivel a világ összes országa az utazásra nem javasolt kategóriába került, ez a segítség őszi időszakban “nem garantált”.

Frissítés: Szijjártó Péter külügyminiszter szeptember 1-jén délután közösségi oldalán közzétett videójában azt mondta, hogy a konzuli segítség továbbra is a külföldön bajba jutott magyar állampolgárok rendelkezésére áll az utazásra nem javasolt országokban és térségekben is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Utazásra nem javasolt térségek listája a Konzuli Szolgálat oldalán 2020. augusztus 31-én. (Forrás: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/utazasra-nem-javasolt-tersegek)

Visszajár az utazási csomagokra befizetett pénz

Az utazási szolgáltatásokról szóló 472/2017. (XII. 28.) Kormányrendelet vonatkozó, 9. és 21. paragrafusai szerint ha az úti cél vagy az ahhoz vezető útvonal olyan területet érint, amely – az utazási szolgáltatásra vonatkozó szerződés megkötését követően – a külügy honlapján az „utazásra nem javasolt” besorolást kapta, a vásárló az eredetivel azonos, vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatásra tarthat igényt.

Ha az utazásszervező erre nem képes vagy az utazó a felkínált helyettesítő szolgáltatást nem fogadja el,
az utazásszervező köteles a teljes befizetett díj azonnali visszafizetésére.

E jogszabály szerint az utazás megkezdése előtt a szerződő bánatpénz fizetése nélkül jogosult felmondani a csomagra vonatkozó szerződést, ha a célállomás helyén vagy annak közvetlen közelében olyan elháríthatatlan és rendkívüli körülmények merülnek fel, amelyek az utazás teljesítését, vagy az utas célországba juttatását jelentős mértékben befolyásolják. Felmondás esetén az utazási csomag ellenértékeként befizetett teljes díjat vissza kell fizetni, de további kértérítésre nincs lehetőség.

Át kell olvasni az utasbiztosítási szerződések feltételeit

A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) által összeállított tájékoztató szerint, ha az utas nem egy eleve veszélyesnek minősített helyre látogatott, hanem az utazás során kerül át a terület a nem javasoltak közé, akkor egyes biztosítók – az utasbiztosítás érvényességi idején belül – időkorlát nélkül térítik a koronavírus-fertőzés, vagy egyéb esemény kapcsán felmerülő plusz igényeket.

Azonban vannak biztosítók, amelyek korlátozzák, hogy az átsorolás után legfeljebb mennyi ideig vállalják a kockázatviselést egy ilyen területen, és javasolják, hogy a megadott időszakon belül az utas hagyja el a veszélyesnek minősített térséget.

Ha az utas olyan területre utazik, amely az utazás napján szerepel a nem javasolt térségek között, akkor az utasbiztosítás nem fedezi a koronavírus-fertőzés kapcsán felmerülő költségeket. Amennyiben nem koronavírussal, hanem egyéb biztosítási eseménnyel kapcsolatban merül fel kárigénye az utasnak, akkor egyes biztosítók vállalják a szolgáltatást, mások viszont nem. A biztosítók eltérő szolgáltatásokat nyújthatnak, és eltérő biztosítási összegeket (szolgáltatási limitet) alkalmazhatnak, így mindig érdemes az utazás előtt több biztosító ajánlatát összehasonlítani, vagy szakértőhöz fordulni.

Ha céges kiküldetésről, üzleti útról van szó, akkor a biztosítottnak a munkáltatójánál
kell érdeklődni arról, hogy a vállalati utasbiztosítás miként rendelkezik erről a kérdésről.

A bankkártyához tartozó utasbiztosítással kapcsolatban a MABISZ azt javasolja az utasoknak, hogy a kibocsátó banknál érdeklődjenek a szolgáltatásokról.

Cikkajánló:

Így szabadulhatsz mihamarabb a karanténból egy külföldi utazás után