A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) elemzése szerint a Wow Air csődje ellenére továbbra is rendkívül éles versenyre kell számítani az európai légiközlekedési piacon.

A montreali székhelyű kereskedelmi szervezet AIRportal.hu-hoz eljuttatott elemzése szerint ennek oka, hogy bár a kontinensünk piaca jövedelmezően működik, rendkívül nagyok a különbségek a cégek között, az adózott nyereség csak néhánynál koncentrálódik.

Fotó: AIRportal.hu

Európában továbbra is számos légitársaság küszködik anyagi nehézséggel, a konszolidáció tovább folytatódik, elsősorban az Európán belüli járatokat teljesítő cégeknél. Ugyanakkor az itteni piac továbbra is sokkal fragmentáltabb, mint az észak-amerikai, amely már évekkel ezelőtt letisztult.

A teljes kapacitás 80 százalékát Európában 28, Észak-Amerikában mindössze 7 légitársaság adja.

Emellett míg Európában 348 várospár generálja a bevételek 25 százalékát, addig ugyanezt az összeget Észak-Amerikában 167 járatpár hozza össze.

Hirdetés

Az IATA kiemelte azt is, hogy kontinensünkön a várospárok 60 százalékán egyáltalán nincs verseny, mert egyetlen légitársaság szolgálja ki őket.

Igaz, ez főként kisebb, marginális piaci szegmensekben mutatkozik meg, amelyek egynél több légitársaságot nem is nagyon tudnának eltartani, mert a bevételszerzési lehetőség korlátozott.

Ezzel szemben azokon az útvonalakon, ahol három vagy több cég versenyezett, a bevételek is jobban alakultak.

Korábban az IATA 2019-re az előző évekhez képest visszafogottabb növekedést jelzett, a légitársaságok összesített árbevétele a 2018-as 821 milliárd dollárról 7,7 százalékos emelkedéssel 885 milliárd dollárra emelkedhet a szervezet szerint.

A légiutasok száma pedig 4,59 milliárdra bővülhet 2019 végére, ez csaknem 300 millióval több, mint a tavalyi 4,3 milliárd. A szövetség azzal számol, hogy az utasforgalomban 6, az áruforgalomban 3,7 százalékos bővülés várható, mindkét mutató elmarad az előző évi mértéktől.