Airbus A321XLR üzemeltető lesz, és ezzel belép a hosszútávú járatok piacára az Air Malta, a chilei Sky ultra low-cost légitársaság pedig az amerikai kontinensen belüli bővüléséhez vásárolt a típusból. Előbbi cég kettő, utóbbi tíz példányt állít forgalomba.

Az európai repülőgépgyártó a 2019-es párizsi légiszalonon jelentette be az A320neo-típuscsalád legújabb továbbfejlesztését, az A321XLR-t (Xtra Long Range), amely minden más keskenytörzsűnél nagyobb hatótávot kínál az üzemeltetőknek.

A várhatóan 2023-ban forgalomba álló változatot főleg a diszkont légitársaságok részéről övezi nagy érdeklődés, akik szélestörzsűek nélkül szeretnének hosszútávú járatokat üzemeltetni, vagy a kiszemelt útvonalra mutatkozó igény egyszerűen túl kicsi ezek gazdaságos használatához.

A jövőbeli használók sora december elején két újabb taggal bővült, az Air Malta kettő, a chilei fapados Sky pedig tíz darab XLR forgalomba állítását jelentette be.

Az ATW Online beszámolója szerint előbbi, máltai központú légitársaság nem saját maga vásárolja meg a gépeket, hanem azokat a szintén állami kézben lévő Malta Medair-től bérli majd.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A cégnek az elkövetkező években különösen nagy szüksége lesz a nyereséges útvonalakra, ha fent szeretné tartani a hosszú idő után 2018-19-es pénzügyi évben pozitívra fordult mérlegét. Ehhez a 2016-ban kapott állami tőkeinjekció is kellett, ami miatt az Európai Unió vonatkozó szabályozása értelmében 2026-ig nem nyújthat újra segítséget a cégnek a kormányzat.

A321XLR a gyártó színeiben (Forrás: Airbus)

Az új, nagy hatótávolságú keskenytörzsűvel első sorban Indiával szeretné összekötni Földközi-tengeren fekvő bázisát az Air Malta – Charles Mangion cégvezető nyilatkozata szerint ez szolgálja a legjobban a folyamatosan bővülő helyi gazdaság érdekeit. Továbbá az Air Malta az A321XLR-ek átvételét követő időszakban vizsgálja a Málta-New York közvetlen járat elindításának lehetőségét, hogy az ott élő, kivándorolt máltai közösség, és az amerikai turisták sziget iránti egyre növekvő érdeklődését is kiszolgálhassa.

Néhány észak-amerikai célpont mellett a kontinensen belül használja az XLR-t a Sky

Az új generációs keskenytörzsű megvásárlását december 9-én bejelentő chilei Sky-nak jóval szerényebb tervei vannak a típussal, a cég egyelőre nem tervez a néhány kiszemelt észak-amerikai úti célnál – például Miaminál – messzebbre merészkedni gépeivel dél-amerikai bázisairól. Bár az új típussal akár afrikai városok is elérhetők lennének, oda a kereslet nem indokol még keskenytörzsűvel repült járatot sem.

A piaci előrejelzések szerint a következő húsz évben dinamikusan fejlődik majd Dél-Amerika légiközlekedése, a jelenlegi egy lakosra eső évi 0,89 repülőút Chilében várhatóan közel háromszorosára, 2,26-ra ugrik 2038-ra.

Emiatt a Sky is mostani flottájához mérten sok, tíz A321XLR-re adott le megrendelést, mert a forgalom bővülésének motorja első sorban a low-cost szegmens lesz.

A légitársaság flottája pillanatnyilag tizennégy Airbus A320neo-t, és kilenc kisebb befogadóképességű, rövidebb törzsű A319-est számlál. Ezekkel a belföldi útvonalakon túl Argentínába, Brazíliába, Peruba és Uruguayba teljesítenek járatokat.