Az Airlines for Europe (A4E) lobbiszervezet taglégitársaságai arra szólították fel a légiforgalmi irányító szolgálatokat, hogy ők is vegyék ki a részüket az utasok kártalanításából, mert a késéseket legnagyobb részt a szolgálatok okozzák.
A szervezet brüsszeli csúcstalálkozóján erről egy kerekasztal-beszélgetésen esett szó, amelyen Thomas Reynaert, a csoport vezetője, Michael O’Leary, a Ryanair, Willie Walsh, az IAG, Carsten Spohr, a Lufthansa, Johan Lundgren az easyJet, és Pieter Elbers, a KLM vezetője vett részt.
Mint ismert, a 261-es irányelv szerint a légitársaságoknak kompenzációt kell fizetnie az utasoknak, ha nem vis maior miatt késett a gép legalább 3 órát, így egy hosszútávú járat esetében akár 600 euró kártérítés is kérhető. Emellett az utas ellátásról is gondoskodni kell.

Az ATW Online tudósítása szerint Michael O’Leary az erről szóló beszélgetésen azt mondta, ha egy utas nála 10 euróért vesz jegyet, akkor nem szabadna engedni, hogy ennek tízszeresét megkapja kompenzációként. A légitársaságok úgy érzik, olyan hibák miatt is nekik kell fizetni, amit nem is ők okoztak. Johan Lundgren, az easyJet vezetője példaként említette a tavaly nyári késésekért nagyobb részt felelős légiforgalmi irányítói kapacitáshiányt. „Az utasok úgy gondolják, azért, mert mi fizetünk, mi is vagyunk a hibásak” – fogalmazott.
Willie Walsh, a British Airwayst és Iberiát is birtokló International Airlines Group (IAG) a légiforgalmi irányítók által okozott késések 280 százalékos növekedése miatt kelt ki magából, szégyenletesnek nevezte a helyzetet és azonnali megoldást sürgetett. Mint mondta, milliárdokat költenek új gépekre, de a jelenség miatt képtelenek a bennük lévő potenciált rendesen (ki)használni.
Johan Lundgren ehhez hozzátette: elégtelen szolgáltatásért fizetnek az irányító szolgálatoknak, majd ezek után még az utast is nekik kell kártalanítani.
Ezért az A4E tagjai azt kérik, hogy a kártalanításból az irányító szolgálatok is vegyék ki a részüket.

Jeff Poole, az irányítókat összefogó Polgári Légiforgalmi Irányítási Szervezet (CANSO) szerint azzal nem oldják meg a problémákat, ha „egymást kezdik el kővel dobálni” és az irányító szolgálatok mindent megtesznek azért, hogy csökkenjenek a késések.
A beszélgetésen az irányelv módosításáról is szó esett. Az Európai Bizottság még 2013-ban készített egy módosítási javaslatot a 261-es uniós irányelvhez, de az nem léphetett hatályba, mert az Egyesült Királyság és Spanyolország összeveszett azon, hogy Gibraltárra vonatkozzanak-e a szabályok, így az európai szervek sem vették napirendre a kérdést. A britek kilépésével azonban ez a vita értelmetlenné válik.
Thomas Reynaert azt mondta, a Brexit után már nem lesz semmilyen érve az Európa Tanács, amivel le tudja söpörni a kérdést az asztalról. Közölte, az Európa Tanács korábban kiemelt fontosságúnak nevezte a szabályok módosítását, és ennek új löketet adhat a Brexit.