Észak-Korea nemzeti légitársasága, – a világ egyetlen egycsillagos légitársaságaként csúfolt – Air Koryo nehéz helyzetbe került, miután az egyik fő célállomásaként aposztrofált Kína légteréből kitiltották a légitársaságnál matuzsálemi kort megélt, szovjet típusokat– olvasható az NK News hírportálon.
Az intézkedésre egy újonnan bevezetett kínai légügyi szabályozásnak köszönhetően került sor, mely szerint ezeknek a típusoknak a légtérben való jelenléte biztonsági kockázatokat hozhat magával.
Az Air Koryo légitársaság 2006 óta az európai légtérből is kitiltásra került, miután a biztonsági hitelesítő adatok igen gyengének mutatkoztak. A légitársaság fő célpontjaként szolgáló Kína azonban csak most hozta meg döntését, és tiltotta ki a szovjet matuzsálemeket az ország légteréből.
Ezeknek a lépéseknek köszönhetően az észak-koreai légitársaság flottamodernizációt lesz köteles végrehajtani, ezért a kínai célállomásokat is érintő útvonalakon az elmúlt évtizedekben megszokott Tupoljev és Iljusin gyártmányú repülőgépek helyett újabb, drágább orosz utasszállítók vásárlását lesz kénytelen végrehajtani a nemzetközi embargók sújtotta ország légitársasága.
„Szomorú nap ez a mai a repülésrajongók számára, hiszen igen fenséges gépek tűnnek el a nemzetközi járatokról. Azonban minden rosszban van valami jó, hiszen ezek a típusok tovább folytatják pályafutásukat az Air Koryo belföldi járatain.” – nyilatkozta David Thompson, az Észak-Koreába vágyó turisták megsegítésére szakosodott, Juche Travel Services egyik képviselője.
Az Air Koryo légiközlekedési körökben igen kétes hírnevet vívott ki magának, köszönhetően az ország fővárosát érintő járatokon üzemeltetett, igen alacsony biztonsági színvonalat elérő típusok miatt. Az említett – Kínából és az EU-ból egyaránt kitiltott – típusok között olyan szovjet korszakban született kincseket találunk, mint az Iljushin Il-18, Il-62, Tupoljev Tu-134, valamint Tu-154-es.
E példányok életkora meghaladja a 30 évet is. Egyes információk szerint az Il-62-es típus – melynek egy, a Kubából érkezett példánya már csupán „alkatrészdonor” – az idei évtől csupán a légitársaság belföldi járatait szolgálja ki, az Iljushin Il-18-as típus viszont 10 évig még biztosan szerepet kap az Air Koryo belföldi járatain.
Bár a kitiltás számos, meghatározó kínai útvonalat érint majd, de az új gépek beszerzése, valamint a meglévő, modernebb Tu-204-es típus miatt nem jelent nagy gondot a légitársaság számára. Ennek ellenére egyes technikai, műszaki probléma esetén a járatok ritkítására lesz szükség. Ezt elkerülve, az észak-koreai légitársaság – a folyamatban lévő Tu-204 és Antonov An-148 típusok beszerzése mellett – a lehető leghamarabb nagyobb flottamodernizációt lesz köteles véghezvinni, megelőzve a komolyabb visszaesést.
A légitársaság első An-148-as repülőgépe: