Az eddig csak Boeingeket üzemeltető izlandi légitársaság szándéknyilatkozatot írt alá az európai gyártóval 13 darab Airbus A321XLR repülőgép megvásárlásáról, és további 12 példányra szerzett vételi jogot, ezen felül 4 bérelt A321LR már 2025-ben csatlakozik a flottához.

Az Icelandair lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a most megrendelt, legfeljebb 25 darab, akár 4700 tengeri mérföld (8700 km) hatótávolságú Airbus A321XLR repülőgépből az első példány 2029-ben érkezik, az új típus forgalomba állításával a még meglévő Boeing 757-eseket fokozatosan vonják ki.

A légitársaság a tervei szerint ezen felül már 2025-ben üzemeltetni kezd négy darab, 4000 tengeri mérföld (7400 km) hatótávolságú A321LR-t, erről lízingcégekkel folytat előrehaladott tárgyalásokat.

Forrás: Airbus

A megrendelt A321XLR-ek vételárát nem hozták nyilvánosságra, és a finanszírozásról is csak az átvételt megelőzően dönt és közöl részleteket az Icelandair.

A légitársaság az üzemeltetési költségei és a szén-dioxid-kibocsátása csökkenését, valamint az ügyfélélmény javulását várja a típustól, amely a nagy hatótávolsága révén az új piacokra lépést is lehetővé teszi a cég számára.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Icelandair A321XLR repülőgépeinek fedélzetét 190 ülőhellyel szerelik majd fel, azaz a légitársaság Boeing 757-200-asainál héttel több utas szállítására lesznek képesek.

A cég Boeing 737 MAX 8 és 737 MAX 9 repülőgépei 160, illetve 178 férőhellyel rendelkeznek.

A mostani bejelentéssel így az is eldőlt, hogy az Icelandair nem vár tovább a még tanúsítás alatt lévő 737 MAX 10-es változatra, és az eddig homogén Boeing-flottát birtokló légicég 2025-től vegyes üzemeltetésre áll át.

Az Icelandair jelenleg 14 Boeing 737 MAX 8, 4 Boeing 737 MAX 9, 19 Boeing 757-200, 2 Boeing 757-300 és 5 Boeing 767-300ER (ebből kettő áruszállító) repülőgéppel rendelkezik, emellett az Air Iceland Connect 5 darab De Havilland Canada DHC-8-assal teljesít ráhordó járatokat.

Fotó: AIRportal.hu

Amint korábban megírtuk, a hosszú távú járatok teljesítésére kifejlesztett A321XLR tanúsítási programja csúszásban van, az első példány csak 2024-ben állhat forgalomba. A késés elsősorban a törzsbe integrált kiegészítő üzemanyagtartály tűzvédelmével kapcsolatos hatósági aggályok okán szükséges módosítások kidolgozása miatt következett be. A gyártó a napokban egy videóban számolt be a típus különösen hideg környezetben történt teszteléséről: