Évente átlagosan 4,5 százalékkal nő a repülőgépek piaca az Airbus következő húsz évre szóló előrejelzése szerint, amely azt jelenti, hogy több, mint 33 ezer újonnan leszállított, 100 fő fölötti befogadóképességű utasszállítót értékesítenek majd a gyártók több, mint 5000 milliárd dollár értékben – ismertette iparági gazdasági előrejelzését az Airbus a napokban rendezett Farnborough Air Show alkalmából.
Airbus, Boeing: Maradt nagy üzletkötés a show harmadik napjára is
Tarolt a két nagy gyártó a Farnborough Air Show második napján
Legboldogabb az Airbus lehet Farnborough első napján
- 33 ezer új repülőgép áll forgalomba 5000 milliárd dollár értékben a következő húsz évben
- A légiközlekedés növekedése több, mint félmillió újonnan kiképzett pilótát igényel
- Tíz éven belül a kínai belföldi piac lesz a legnagyobb
- Csaknem megduplázódik a legnagyobb légiközlekedési csomópontok száma
Ez az érték forintban már nehezen kimondható: 1500 billió, vagyis milliószor milliárd másfél. Ha ilyen mértékben nő a forgalomba álló repülők száma, a mostanihoz képest félmillióval több kiképzett pilótát és csaknem ennyi repülőgép-mérnököt igényel majd az iparág világszerte.
32 245 utasszállító, és 645 tíz tonnánál is több árut szállítani képes tehergép szerepel a pontos előrejelzésben, ami azt is jelenti, hogy a világ légiközlekedésében a jelenlegi mintegy 19 500 helyett közel negyvenezer repülőgép teljesít majd szolgálatot. Több, mint tizenháromezer repülőgépet fognak kiváltani a légitársaságok a jelenlegieknél lényegesen környezetkímélőbb és gazdaságosabb légi járművekkel.
Húsz év múlva a világ lakosságának 62 százaléka városokban lakik majd, s a népesség koncentrációját követve a nagy légiközlekedési csomópontok száma a jelenlegi 55-ről 93-ra nő majd
– mondta John Leahy, az Airbus vezérigazgató-helyettese, hozzátéve, hogy naponta két és fél millió ember fogja érinteni ezeket a repülési főcsomópontokat. Ezért a több mint 32 ezer gép közül 9500 hosszútávú repülésre alkalmas szélestörzsű lesz, ezek értéke 2,8 billió dollár.
Tíz éven belül a kínai belföldi repülés lesz a legnagyobb légiközlekedési piac a világon,
és általánosan igaz, hogy az ázsiai gazdaságok átlagosan 5,6 százalékos gazdasági növekedése és a kontinens gyorsuló urbanizációja jelenti majd a légiipar hajtóerejét. A potenciális légi utasok száma a térségben megháromszorozódik, s eléri a teljes lakosság háromnegyedét, a középosztály pedig 2035-ben várhatóan 3,5 milliárd embert tesz majd ki a régióban. Ezzel szemben az észak-amerikai és a nyugat-európai forgalom 3,7 százalékkal növekszik a várakozások szerint.
„A repülők üzemeltetése során háromezer milliárd dollárnyi szolgáltatást fognak igénybe venni a légitársaságok, s az Airbus egyre több értéknövelt szolgáltatást kínál az üzemeltetőknek a jövőben a hatékonyabb üzemeltetés érdekében” – jelentette be a repülőgépgyártó. Az összeg a karbantartási, javítási és üzemidő-hosszabbítási szolgáltatások együttesének értékét foglalja magába. Egy évre vetítve ez azt jelenti, hogy 53 milliárd dollárról 132 milliárdra nő az erre fordított összeg, ami átlagosan 4,6 százalékos éves növekedést jelent.
„Ügyfeleink üzemeltetik a legjobb repülőgépeket, teljesítmény, hatékonyság, hatótávolság és komfort tekintetében is. Ahhoz, hogy a legjobb teljesítményt hozzuk ki a gépekből, olyan szolgáltatásokat nyújtunk a karbantartás, a továbbfejlesztés, az üzemeltetés és a kiképzés területén is, amelyek az üzemeltetés teljes ideje alatt is garantálják a legjobb teljesítményt” – mondta Laurent Martinez, az Airbus szolgáltatásokért felelős alelnöke.
Egy új fejlesztésnek köszönhetően például növelhetik a repülőgépek rendelkezésre állását úgy, hogy közben repült órák szerint rugalmassá tehető a gépek karbantartása. De lehetőség van a legmodernebb kommunikációs szolgáltatások utólagos beépítésére, vagy a gépek átalakítására a felszállósúlyt növelhetővé téve. A cég új Navblue nevű leányvállalata sokkal hatékonyabb forgalom menedzsmentet tesz lehetővé, méghozzá olyan légitársaságok számára is, amelyek nem kizárólag Airbus repülőgépeket üzemeltetnek. (A Farnborough kiállításon bemutatott Services by Airbus új szolgáltatások nevei angolul: Upgrades Services Airbus Training, Flight Operations.)