A Lufthansa vezérigazgatója közölte, hogy átvenné az Air Berlint, ha az egyharmadnyi tulajdonrészt birtokló és folyamatos pénzügyi segítséget nyújtó abu-dzabi Etihad-holding rendezi a cég adósságait. Az Air Berlin eközben sajtóhírek szerint az új vezető alatt szoros partneri megállapodást akar a kínai HNA-csoporttal és a Deltával, és alapított egy leánycéget, amelybe kimenthető a működés egy része, ha eljön a csőd.
Eladja az airberlin a FlyNikit
Megkapta az engedélyt az Airberlin-ügyletre a Lufthansa
Növelte A330-200-asainak számát az Air Berlin
Szívesen átvenné a súlyos válsággal küzdő Air Berlin megmaradt, hetvenöt repülőgépes részét a Lufthansa – nyilatkozva Carsten Spohr vezérigazgató az aero.de szerint.
Ehhez azonban az szükséges, hogy az abu-dzabi székhelyű Etihad-csoport, amely közel egyharmados részt birtokol az Air Berlinben, rendezze a német cég súlyos adósságait – tette hozzá a Lufthansa-vezér.
Ha a legnagyobb német légitársaság átvenné a második számút, a piac egyensúlyának komoly megváltozásával járhat, de Spohr szerint a versenyjogi kérdéseket gond nélkül meg lehet oldani
A vezérigazgató úgy véli, ahogy a British és az Air France is magába olvaszthatott számos kisebb konkurenst, úgy ez sem lenne probléma, megfelelő intézkedésekkel (például egyes résidők és útvonal-jogok feladásával – a szerk).
Amint arról az AIRportal.hu is már többször beszámolt, az Air Berlin évek óta gondokkal küzd, összes adóssága jelenleg 1,2 milliárd euró, a tavalyi évet rekordméretű, csaknem nyolcszázmillió eurós üzemi veszteséggel zárta. Az Etihad-holding, amely 29 százalékát birtokolja, áprilisban adott háromszázmillió eurós támogatást a német cégnek.
A múlt évben az Air Berlin átszervezte működését, 38 repülőgépét wet-lease konstrukcióban a Lufthansa-csoport számára üzemelteti, megválik az osztrák leánycégétől, a Nikitől (amely az Etihadhoz kerülve, a Tui-csoport részvételével egy új turisztikai légitársaság része lenne), és megmaradó, 75 gépes flottájával két bázisra, Düsseldorfba és Berlinbe húzódik vissza.
Carsten Spohr arról is beszélt, hogy üdvözli az Air Berlin Aeronautics leányvállalat megalapítását, amely saját üzemeltetői engedélyt szerez majd várhatóan idén őszre. Ebbe kiszervezhető például a Lufthansa-cégeknek működtetett 38 repülőgép.
Ha átvenné a legnagyobb német légitársaság az Air Berlin megmaradt részét, akkor az a fapados ernyőmárkája, a Eurowings része lehetne – tette hozzá a vezérigazgató. Utóbbi az idei év végére százhatvan repülőgépesre növeli flottájának méretét, és bár még veszteséges, a remények szerint jövőre nyereségbe fordul a működése.
Az Air Berlin februárban hivatalba lépett új vezetője, a Lufthansától érkező Thomas Winkelmann az aero.de másik cikke szerint elmondta, hogy szeretnének új partnerkapcsolatokat és együttműködéseket kialakítani, és elképzelhető egy új befektető megjelenése is.
Sajtóhírek arról szólnak, hogy a kínai HNA-csoporttal folytatnak tárgyalásokat. A Hainan Airlines is tulajdonló, nemrég a Swissport reptéri kiszolgáló céget és két lízingvállalatot is felvásárló holdinggal közös repülőgéprendelések, de akár további együttműködés is elképzelhető. A másik irány az amerikai légitársasági óriás, a Delta, egyes források szerint.
A fentiek annak tükrében érdekesek, hogy az olasz légitársaság, az Alitalia kezét úgy tűnik, elengedi a 49 százalékban tulajdonos Etihad-holding, miután a dolgozók kétharmada elutasította a karcsúsítási tervet, ami az újabb pénzügyi mentőöv feltétele volt. A Lufthansa pedig kijelentette, nem érdekli az Alitalia megvásárlása. A jelek szerint tehát az Air Berlin fontosabb mindkét nagy holdingnak.
Rendezték a vitát a frankfurti reptérrel
Carsten Spohr egyébként arról is beszélt a minap, hogy a jelek szerint sikerül megoldani a vitájukat a Frankfurti Nemzetközi Repülőtér üzemeltetőjével. A Fraport ugyanis új kedvezményrendszert vezetett be, a Ryanair bázisnyitásával egy időben, ezt a Lufthansa és más cégek is kritizálták, mondván, túlságosan az ír fapadosra van szabva. Az illetékes hesseni hivatal csak részben hagyta jóvá a reptérüzemeltető által benyújtott tervet, de még így sem tetszett az ott működő légitársaságoknak.
Az új rendszer egyik leginkább kifogásolt eleme az, hogy csak akkor jár kedvezmény a reptéri díjakból, ha egy adott útvonalon utasforgalom-növekedést produkál egy légitársaság. Spohr most azt közölte, hogy a Ryanairéhez hasonló kedvezményt kapnak majd. Korábban a Lufthansa azzal fenyegetőzött, hogy komoly következményei lesznek annak, ha a Fraport „szelektíven” nyújtja a kedvezményeket, és lehetséges, hogy más bázisaira koncentrál a jövőben a légitársaság, például Münchenre.