Nincsenek készen a Qatar Airways első Boeing 787-9-eseibe szánt üzleti osztályú ülések, de a légitársaság szerződéses okok miatt kénytelen volt átvenni hét példányt, amelyeket különös módon megutaztatott az USA-Katar-USA útvonalon.

A Qsuite elrendezésben egybenyitható ülőhelyek is vannak (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Az öbölmenti légitársaság új szélestörzsű gépei furcsa útvonaláról elsőként a Scramble Magazine számolt be, amikor egy időben a Qatar Airways hét darab, vadonatúj Dreamlinere is látható volt az online járatkövető oldalakon, úgynevezett ferry flight közben.

A katari cég nemrég ugyanis két részletben – négyes, illetve hármas csoportban – összesen hét új Boeing 787-9-est vett át az amerikai repülőgépgyártótól, ezek az első ilyen változatú gépei.

A hosszabb törzsű Dreamlinerek viszont egy ideig még nem állhatnak forgalomba, mert nem készültek el a kabinjukba szánt új típusú, üzleti Qsuite ülések.

Az első négy, A7-BHA, -BHB, -BHD és -BHE lajstromjelű gép december 26-án repült át az everetti gyárból Dohába, a légitársaság központjába, ahol elvégezték az ilyenkor szokásos papírmunkát, mások mellett a vámolással kapcsolatban.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezután, december 28-án – a két nappal azelőtt átvett gépek – mindegyikét visszarepülte a Qatar Airways az USA-ba, ahol a kaliforniai Victorville-ben várják majd a kabinberendezés elkészültét. Hasonló a helyzet az aznap Dohába került A7-BHC, -BHF és -BHG lajstromjelű 787-9-esekkel is, később ezek is a kaliforniai sivatagban landolnak.

A One Mile at a Time megjegyzi, egyetlen gép csak a papírmunkák elvégzése miatt harminc órát tölt a levegőben amíg Victorville-be kerül annak ellenére, hogy az mindössze két órányi repülésre van a Boeing everetti gyárától.

A kényszerű lépés oka, hogy a Qatar Airways és a Boeing között korábban született szerződés értelmében ezeket a gépeket még 2019-ben át kellett vennie a légitársaságnak.

(Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A szerződés megkötésekor viszont nem számoltak a Qsuite üzleti osztályú ülések fejlesztésének csúszásával, és a cég gyors növekedéséhez ütemezték az átvételeket.

A különleges kényelmet kínáló üléstípust kifejezetten a katari nemzeti légitársaságnak fejlesztették ki, ilyenek találhatók például több Boeing 777-es, és az Airbus A350-1000-esek fedélzetén is – utóbbit korábban részletesen is bemutattunk.

Beszerelésük viszont minden géptípusnál külön tanúsításhoz kötött, éppen speciális kialakításuk miatt. A nagyobb privát szféra érdekében minden ülés elhúzható ajtóval rendelkezik, ami vészkiürítéskor különleges eljárások alkalmazását teszi szükségessé.

Az egyes típusok törzsének szélessége más-más, még ha csak kicsik is az eltérések, az üléseket ehhez is hozzá kell igazítani: a Dreamliner kabinjának 5,48 méteres szélessége 12 centivel kisebb az A350-esénél és 38 centivel a 777-esénél.

A 787-9-esekbe kerülő, új generációs Qsuite moduloknak valamivel keskenyebbek és könnyebbeknek is kell lennie a korábbiaknál, így a Dreamlinereken vélhetően a négyesével összenyitható funkció például nem lesz elérhető.

Az A350-eseken kialakított Qsuite osztály (Forrás: Airbus)