Az Air China, a China Eastern Airlines és a China Southern Airlines közösen vették át első COMAC ARJ-21-700 típusú, hazai gyártású regionális gépeiket. Ha minden a tervek szerint alakul, hamarosan Kína-szerte teljesíthet járatokat az eddig csak kisebb légitársaságoknál repülő típus.

A június 28-i átadóval szimbolikusan célba ért az ARJ-21-es programja, amelyet 2002-ben, az akkori tizedik ötéves terv részeként indítottak el. A kínai típus hasonlósága az amerikai Douglas DC-9 (McDonnell Douglas MD-80/MD-90 és Boeing 717) típuscsaládhoz nem véletlen, ezt korábban licenc alapján gyártották az országban, és a saját gép fejlesztésekor felhasználták az átvett gyártósort, terveket és tapasztalatokat.

A mostani az első alkalom, hogy a kínai belföldi forgalom nagy részét lebonyolító három légitársaság száz százalékban hazaiként aposztrofált típust állít forgalomba.

A kiadott közlemény szerint az államhoz szorosan kötődő Air China mellett a China Southern és a China Eastern is hosszú kiválasztási folyamat után döntött a teljesen turista osztállyal berendezve 90 utas befogadására képes ARJ-21 beszerzéséről, a regionális flotta fejlesztésére.

A China Eastern sanghaji központtal, OTT Airlines néven önálló leányvállalatot is alapított a kínai repülőgéptípusok üzemeltetésére, a regionális gépekhez néhány éven belül már az Airbus A320neo és a Boeing 737 MAX vetélytársának szánt COMAC C919 is csatlakozhat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mindhárom új üzemeltetőben közös az is, hogy már előre kiképezték a teljes kijelölt személyi állományt – szerelőket, pilótákat, légiutaskísérőket – az ARJ-21-esre, így a műszaki átadás-átvétel és a szokásos adminisztráció végeztével semmi akadálya az azonnali kereskedelmi forgalomba állításának. Várhatóan még idén három-három újabb példányt kap mind a három cég.

Eközben a típus eddigi legnagyobb üzemeltetője, a Chengdu Airlines már a huszonegyedik ilyet repülőgépét kapta meg az ICBC lízingcégen keresztül. A hat bázissal és negyvenhat útvonallal rendelkező cég 2016-ban az ARJ-21-est elsőkét forgalomba állító légitársasága volt, és azóta is legnagyobb üzemeltetője: a harminc szériapéldány több mint kétharmada itt kötött ki.