Bár még az alapváltozat sem kapta meg a hatóságok engedélyét, az Irkut már további MSz-21-es variánsokon gondolkodik, és a nagy hatótávú keskenytörzsűek piacán vezető Airbus A321XLR-nek is szeretne versenytársat állítani.
A Flugrevue beszámolója szerint jól halad az első MSz-21-es berepülési programja, mi is beszámoltunk róla, hogy a szűzrepülését 2017-ben végrehajtó Pratt & Whitney PW1400G hajtóműves -300-as változat mellett már az orosz Aviadvigatel PD-14-es erőforrásokkal felszerelt – 310-es variáns tavaly decemberben emelkedett először a levegőbe. Utóbbit a közelmúltban Uljanovszkba vitték, hogy fél évvel az első felszállása után végre festést kapjon. A gép várhatóan az idei, Zsukovszkij Nemzetközi Repülőtérre tervezett MAKS légi szalonon is bemutatkozik.
Az orosz cég már elkezdte tervezni a további változatokat, és egy hosszított törzsű, 400-as verziót is szeretne, amely 260 utas szállítására lenne képes, de egy rövidebb, 200-as széria is szóba került már.
A tervek szerint a nagyobb befogadóképességű 400-as verzión a 300-as jövő évi szolgálatba állása után azonnal elkezdenének dolgozni.
Az Airbus A321XLR ellenfelének szánt, a 400-as változat törzsén alapuló MSz-21X jelzésű variáns 9-10 ezer kilométerre lenne képes elrepülni, ami több, mint az európai gyártó típusának 8700 kilométeres hatótávolsága.
Arról azonban egyelőre nem derült ki semmi, hogy a kompozitból készült szárnyszerkezet és az orosz fejlesztésű hajtóművek mellett milyen műszaki megoldással akarják az oroszok elérni ezt a teljesítményt. A hajtómű az MSz-21-310-esen használt Aviadvigatel PD-14-es továbbfejlesztett változata lenne.
Annyit viszont már tudni lehet a Flugrevue információi szerint, hogy a tervezett -400-as változat maximális felszállótömege 105 tonna, míg az MSz-21X-é az A321XLR-énél jóval több, 155 tonna lenne. Az orosz mérnököknek azonban még bőven van ideje a gondolkodásra, a tervek szerint a típus újabb változatait 2035-ig akarják kifejleszteni.