Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy a 737 MAX-okat saját maga is tesztelje, mielőtt újból kiadná a légialkalmassági engedélyt.
A Simple Flying Patrick Ky-t, az EASA vezetőjét idézve azt írta, nem fogják vakon követni az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) lépését, hanem saját programcsomagot állítanak össze. Ky erről az Európai Parlament közlekedési bizottsága előtt beszélt.
Mint fogalmazott, az FAA nagyon nehéz helyzetben találta magát, mivel az eddig a légügyi hatóságok között fennálló hierarchia megváltozott, és lehet, hogy most már így is marad. Nagyon valószínű, hogy a nemzetközi szervek további szakvéleményeket kérnek és ez egészen a 737 MAX-ügyig nem így volt – mondta, arra utalva, hogy az FAA által kiadott dokumentumokat többnyire automatikusan elfogadta a többi ország hatósága.
Most azonban az EASA is felállított egy saját szempontrendszert, négy pontot fogalmazott meg és
csak akkor adja ki újra a légialkalmassági engedélyt, ha mind a négy kérdésre megnyugtató választ kap egy saját tesztsorozat keretében.
Az európai hatóság saját maga szeretné a Boeing változtatásait jóváhagyni, újabb, és szélesebb körű, független szakvéleményt akar írni a műszaki kialakításról, meg akar győződni arról, hogy az Ethiopian és Lion Air balesetét minden egyes részletében megértették, emellett minden Boeing 737 MAX-on szolgáló pilótát köteleznek arra, hogy megfelelő képzésen vegyenek részt.
Mindezeken túl az EASA azt is szeretné, ha a Boeing bemutatná, hogy a MAX típus az MCAS rendszer működésével és a nélkül is szokatlan, valamint extrém manőverek közben is stabil marad. A jelenlegi tervek szerint egy egyhetes berepülési programon is dolgoznak az európai ügynökségnél.
Patrick Ky jelezte: nem teljesen elégedettek a Boeing eddigi munkájával, mert bár az eljárásrendeket módosították, de az állásszög jeladókkal kapcsolatos problémákra mindeddig nem sikerült megnyugtató válaszokat találni.
Arról egyelőre nincsenek pontos információk, hogy az EASA vizsgálata mennyivel vetheti vissza a MAX-ok forgalomba való visszaállását Európában, az azonban biztos, hogy az FAA engedélye után a típus csak az Egyesült Államokban fog repülni. Az EASA mellett ugyanis egyebek közt a kanadai és kínai hatóságok is jelezték, hogy saját maguk is be szeretnék vizsgálni a modellt.