Bár elsősorban a Qatar Airways szenvedheti meg a diplomáciai kapcsolatok felbomlását az öböl-menti országok között, az Emirates sem örül kimondottan a helyzetnek, mert ők is ihatnak a levéből. Problémából pedig a nem is olyan régen még szebb időket látott dubaji légitársaságnál is van bőven. Még az is előfordulhat, hogy egy fapados cég segíthet be.

A Financial Times elemzésében mutatott rá arra, hogy az Emirates elég nagy bajban van még a diplomáciai kalamajka nélkül is, a nyári szezonra a foglalásaik minden eddiginél rosszabbak, éppen azon vannak, hogy a többek között Tim Clarkkal 2003-ban kidolgozott üzleti tervet módosítsák.

A Malaysia Airlines korábbi vezetője, Christoph Müller pár hónapja érkezett a légitársasághoz, a hamarosan visszavonuló Clark utódjának tekintik, ő éppen azzal foglalatoskodik, hogy az üzemelést átszervezze és költségeket csökkentsen, Clark pedig az új üzleti modell implementálásával foglalatoskodik.

Már az is felmerült és vizsgálják, hogy hogyan lehetne több bevételt szerezni kiegészítő árbevételek formájában, vagyis az eddig ingyenes szolgáltatások után pénzt kérhetnek, bár még semmi nincs eldöntve.

Az Emirates légitársaságot is magába foglaló DNATA csoport a közelmúltban hozta nyilvánosságra 2017-es üzleti eredményét, amely azt mutatta, hogy a légitársaság adózott eredménye az előző évihez képest 82 százalékkal csökkent és ebben a laptop tilalomnak még nem volt szerepe. A gazdasági szaklap szerint ennek hátterében leginkább az áll, hogy a Perzsa-öbölben lelassult a gazdaság növekedése, csökkent a kereslet a légijáratok iránt, túlkapacitás alakult ki a piacon, és emiatt már a korábbi egyik aduászuk, a földrajzi elhelyezkedés sem ütőkártya már.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Emirates Boeing 777-300-asa Budapesten. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Emirates Boeing 777-300-asa Budapesten. (Fotó: AIRportal.hu)


Tim Clark elmondása szerint az amerikai piacra 50 gépet állítottak be korábban, de a laptop tilalom miatt szinte azonnal 20 százalékkal kellett csökkenteni a kapacitásokat a csökkenő kereslet miatt, hatalmas érvágás volt ez még az Emiratesnek is. A kivont 13 gépet pedig nagyon nehezen tudják máshova beállítani, ha ez nem sikerül, akkor tárolni fogják őket.

A költségcsökkentési terv miatt több értesülés is napvilágot látott a jövőbeni lépésekről, ezek közül az egyik, hogy az Emirates összeállna a szintén állami tulajdonban lévő flydubai diszkont légitársasággal. John Grant légiközlekedési piaci elemző a Financial Timesnak azt mondta, a keskenytörzsű gépeket üzemeltető cég abban lehet segítségére az Emiratesnek, hogy a piaci igényekhez jobban igazodó kisebb kapacitást tud biztosítani, és így csökkenteni tudja a költségeket. A híreket Tim Clark részben megerősítette, azt mondta, tárgyalnak az üzem bizonyos mértékű összehangolásáról.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség minden hónapban kiadja a világ régióira bontott utasforgalmi statisztikát, igaz, értékesített utaskilométerben és nem utasszámban mérve. Az elmúlt években megszokott volt, hogy amíg a legnagyobb részesedéssel bíró Ázsia-Óceániában, Európában és Észak-Amerikában 4-5 százalék körüli bővülés volt, addig a Közel-Keleten főleg a három nagy (Etihad, Emirates, Qatar) légicég forgalma miatt 10 százalékos emelkedés volt tapasztalható. Ez azonban mára megfordult és Európa, valamint Ázsia-Óceánia lett az utasforgalmi bővülés fő motorja.