Az Egyesült Államok felülvizsgálja az iráni gépbeszerzésre adott engedélyt, az intézkedés az Airbustól és a Boeingtől rendelt gépeket is érinti.
A Reuters hírügynökség jelentése szerint erről az Egyesült Államok Pénzügyminisztériuma döntött, azok után, hogy szigorúbb gazdasági szankciókat helyeztek kilátásba egyebek közt Iránnal szemben ballisztikus rakétáinak fejlesztése miatt. Mivel az Egyesült Államok területéről az Airbusnak is szállítanak alkatrészeket, ezért a döntés közvetve ugyan, de az európai gyártót is érinti.
Hosszú tárgyalások, és elhúzódó vizsgálatok után az USA tavaly szeptemberben adta meg az engedélyt az amerikai gazdasági társaságoknak, hogy üzletet köthessenek Iránnal. Az közel-keleti állam, valamint az Airbus és a Boeing viszont már jóval korábban megegyezett, miután feloldották a gazdasági szankciókat az országgal szemben a nukleáris energia békés célú felhasználását és ellenőrzését lehetővé tevő megállapodás megkötése után.
Mivel az Iran Air flottája már eléggé öregecske, viszont a forgalom bővülésével újabb gépekre is szükség van a csere mellett, mintegy 250 gép megrendeléséről állapodott meg három gyártóval. Az Airbus száz repülőgépre kötött szerződést (46 A320ceo és -neo, 38 darab A330ceo és -neo, valamint 16 darab A350), amelyeket 2024-ig szállít le az európai repülőgépgyártó. Az Iran Air az idei évben összesen tizennégy új Airbust vehet át, A320 típuscsaládba tartozó gépeket és A330-asokat.
A Boeinggel kötött szerződés értelmében nyolcvan új repülőgépet gyárt le, 2018 és 2028 közötti átadásokkal. A megrendelés szerint ötven 737 MAX, tizenöt 777-300ER és tizenöt 777-9X kerül majd Iránba.
Ezen kívül az Iran Air megállapodott az Airbus tulajdonában lévő ATR-rel is regionális gépek szállításáról, a francia-olasz társaság 40 darab ATR 72-600-as típust készít iráni megrendelőjének, ebből az első négyet ebben a hónapban egyszerre adták át.