Balesetet szenvedett az Air India Express Boeing 737-800-asa Indiában.
A repülőgép Dubajból tartott a dél indiai Kozhikode Nemzetközi Repülőtérre.
Az IX 1344-es járatot teljesítő Boeing 737-800-as esős időjárásban érkezett a repülőtérre, és a 10-es jelű futópályára lecsökkent látási viszonyok mellett, oldal-hátszélben végrehajtott leszállást követően nem tudott megállni a nedves betonfelületen.
A repülőgép a futópálya végén túlfutott, ezt követően egy meredek rézsű alján állt meg, a 737-es orr- és farokrészei leszakadtak a gép törzséről.
A repülőgép fedélzetén 174 utas, köztük 10 kisgyermek, illetve 7 fős személyzet tartózkodott az Air India Express közlése szerint, többen is megsérültek a balesetben.
Az indiai News 18 portál első értesülései szerint az egyik pilóta és két utas életét veszítette, de az áldozatok száma folyamatosan növekszik, még több embert keresnek a mentőcsapatok a gép roncsai között.
Az indiai polgári repülésért felelős miniszter órákkal később azt közölte, hogy a katasztrófának 18 halálos áldozata van, köztük a repülőgép két pilótája.
A fedélzeten tartózkodók közül 127 ember van kórházban, többen súlyos, válságos állapotban.
A repülőgép adatrögzítőit megtalálták a hatóságok.
Az Aviation-Safety.net információi szerint a baleset a második megközelítést követően történt, az első leszállási próbálkozást megszakította a személyzet.
A repülőtér egy fennsíkon helyezkedik el, és egyetlen, 10/28-as irányú futópályával rendelkezik. A leszállásra használható pályahossz mindkét irányból 2850 méter, a pályavégeken 93 x 90 méteres biztonsági területet (Runway End Safety Area – RESA) alakítottak ki.
A balesetben érintett VT-AXH lajstromjelű repülőgépet 2006 novemberében gyártották, 13 éves és 9 hónapos volt.
A katasztrófa okait és felelőseit az ilyenkor szokásos hatósági vizsgálat hivatott felderíteni, de a legtöbb esetben a leszállást követő túlfutásos események többsége pilótahiba miatt történik, vagy nagyban hozzájárulnak a személyzet nem megfelelő döntései, reakciói.
Az előzmény a legtöbb esetben, hogy a repülőgép túl nagy sebességgel, vagy a futópálya földet érési zónája után ér földet, és nem marad elegendő pályahossz a fékezésre.
Rosszabb esetben a nem megfelelő sebesség és a túl későn történő földet érés egyszerre okozza a balesetet, amelyhez csak hozzájárul a kedvezőtlen időjárás és a vizes, csúszós futópályafelület.
Az ilyen események azzal kerülhetők el, ha a személyzet időben felismeri, hogy nem stabil a megközelítés, és a késői földet érés előtt, vagy annak pillanatában, egy esetleges elpattanás után, még a fékezés megkezdése előtt átstartolást hajt végre. Amennyiben olyannyira kedvezőtlenek a körülmények (időjárás, fékhatás), akkor az első, vagy második sikertelen leszállási kísérletet követően a pilóták nem erőltetik a leszállást, hanem kitérő repülőtérre irányítják át a járatot.
Helyszíni felvételek:
#WATCH Latest visuals from Kozhikode International Airport in Karipur, Kerala where an #AirIndiaExpress flight crash-landed yesterday.
18 people, including two pilots, have lost their lives in the incident. pic.twitter.com/r1YRiIkbrM
— ANI (@ANI) August 8, 2020
Forwards..scary. Some people have also received spinal cord injuries, their life will be very tough ahead. Even a fracture pains when winter arrives (personal experience). pic.twitter.com/lWJWCs5DeO
— Tarun Shukla (@shukla_tarun) August 8, 2020
Kerala: V Muraleedharan, MoS External Affairs visits Kozhikode Airport, where an #AirIndiaExpress flight crashlanded yesterday.
18 people, including two pilots, have lost their lives in the incident. pic.twitter.com/DSkNh6vDWY
— ANI (@ANI) August 8, 2020
Kerala: Wreckage of #AirIndiaExpress flight that crash-landed at Kozhikode International Airport in Karipur yesterday.
17 people, including two pilots, have lost their lives in the incident. pic.twitter.com/UUWTjAlTgZ
— ANI (@ANI) August 8, 2020
Dubai Kozhikode Air India Express flight crashes 190 people on board ! pic.twitter.com/xFNbqkWaw6
— Neeta Sharma (@NEETAS11) August 7, 2020
Plane Skids Off Runway During #Kerala Landing, Splits In Two
Follow live updates: https://t.co/J98tojqMQ8 pic.twitter.com/Er7ZOKn1es
— NDTV (@ndtv) August 7, 2020
Terrible images coming of Air India Express aircraft overshooting at Kozhikode where its raining heavily.
Again like the 2010 crash of Air India Express IX-812 a Dubai flight. This time evening then it was early morning. pic.twitter.com/zeNYjHoMwM
— Tarun Shukla (@shukla_tarun) August 7, 2020