Figyelmeztetést adott ki a Boeing, mert a 787-esek pilótaülését mozgató egyik gombot akaratlanul bekapcsolhatják, hírek szerint a LATAM múlt heti járatán az idézhette elő a hirtelen süllyedést, hogy egy légiutas-kísérő véletlenül megnyomta, így a szék az egyik pilótát a szarvkormánynak szorította.
A pilótaülés hátsó részén található gomb nem az elsődleges kezelőszerv, csak arra szolgál, hogy akkor is lehessen mozgatni, ha épp senki nem ül ott. Emiatt egy fedél védi a billenőkapcsolót a véletlen megnyomástól.
A Boeing és a 787-esek pilótaüléseinek gyártója, az Ipeco most arra hívta fel az üzemeltetők figyelmét, hogy a fedél meglazulása vagy letörése a kapcsoló akaratlan megnyomását, ez pedig az ülés nem szándékos elmozdulását okozhatja.
Az ülés előremozdulása csak az üléslapnál található elsődleges kezelőszerv ellentétes irányú kapcsolásával, vagy a manuális vezérlőkarral állítható meg. Ha ezeket elengedik, és a hátsó kapcsoló továbbra is benyomva marad, akkor folytatódik az ülés mozgatása. Ilyen esetekben a mozgatómechanika tápellátásának kikapcsolása jelenthet végső megoldást.
A minap elsőként az Air Current szaklap írta meg, hogy a pilótaülés elmozdulása került a LATAM közelmúltbeli járatán 50 ember sérülésével járó baleset vizsgálatának fő fókuszába.
Bár a chilei és új-zélandi hatóságok által folyatott vizsgálatról egyelőre részleteket nem közöltek, a hétvégén a The Wall Street Journal megszellőztette: amiatt süllyedt meredeken a repülőgép, hogy
a pilótáknak ételt felszolgáló légiutas-kísérő véletlenül megnyomta az egyik ülést mozgató kapcsolót, a pilótát a szarvkormányhoz szorítva.
A széket szerencsére rövid időn belül sikerült az eredeti pozíciójába visszaállítani, és visszanyerni a gép irányítását.
Amint korábban megírtuk, a LATAM CC-BGG lajstromjelű, Boeing 787-9 típusú repülőgépe a légitársaság LA 800-as számú járatát teljesítette március 11-én Sydney-ből Santiago de Chilébe az új-zélandi Aucklandben tervezett köztes megállóval.
A Dreamliner körülbelül egy órával az aucklandi leszállás előtt, a Tasmán-tenger felett hirtelen veszített a magasságából, amelynek következtében 50 ember, utas és légiutas-kísérő zúzódásos sérüléseket szenvedett, többen beverték a fejüket a kabin plafonjába.
A járat később leszállt az új-zélandi város repterén, ahol az egészségügyi személyzet várta a sérülteket. Sokukat a helyszínen ellátták, de hét utast és a személyzet három tagját kórházba szállították további vizsgálatra.
A légitársaság azt közölte, hogy „a repülés során egy műszaki hiba történt, amely erős rázkódást okozott”.
Az új-zélandi hatóságok a leszállást követően lefoglalták a repülőgép repülési adatrögzítőjét és a pilótafülke hangrögzítőjét, amelyek alapján, várhatóan az előzetes jelentésből pontos részletek derülnek majd ki az esemény okairól.
#Breaking #Ongoing A few hours ago, a LATAM B-787 was involved in an incident on a flight from Sydney (Australia) to Auckland (New Zealand). First reports point “technical problem” caused “strong movement” in the Cabin, with https://t.co/HdefXQoWmf reporting airplane “‘dropped… pic.twitter.com/L1u0XeET8R
— Air Safety #OTD by Francisco Cunha (@OnDisasters) March 11, 2024