A Boeing 737 MAX immár csaknem egy éve tartó repülési tilalma jelentősen felpörgette a repülőgép-bérbeadási piacot, a moratórium feloldásának időpontja továbbra sem ismert, de közeleg, és ez a lízing és wet-lease piacon keletkezett lufi kidurranásával fenyeget szakértők szerint.
Komoly gondokat okozhat a repülőgép-bérbeadási piacon, ha egyik pillanatról a másikra tér vissza a forgalomba a Boeing 737 MAX az egész világon, mert egy pillanat alatt maradhatnak megrendelés nélkül a lízingcégek és a wet-lease (ACMI) szolgáltató vállalatok – írta meg az Aerotelegraph.
Az új generációs típus immár közel egy éve a földön vesztegel, ez a repülőgép bérbeadási piacot rendkívüli mértékben felpörgette.
A brit IBA elemző cég arra figyelmeztet: több mint 380 Boeing 737 MAX állítható minimális időn belül kereskedelmi forgalomba, és további 400 áll a gyártó telephelyein, kis túlzással csak az újbóli hatósági engedélyekre várva az átadás előtt.
És bár a Boeing korábbi nyilatkozatai szerint a legyártott gépeket több hónapra elnyújtva adják csak át üzemelésre, ekkora plusz kapacitás megjelenésére még nem volt precedens, így nem jelezhetők előre a pontos hatások, egyes bérbeadó cégek akár csődbe is mehetnek emiatt.
A 737 MAX gépek pótlására hatalmas kapacitásokat bérelnek ki a légitársaságok, ami felnyomta az árakat a dry-lease (csak repülőgép bérbeadása) és a wet-lease (repülőgép bérbeadása személyzettel, biztosítással és karbantartással együtt) piaci szegmensben egyaránt, de ez a pénzügyi lufi könnyen kidurranhat.
A visszatéréssel kapcsolatos bizonytalanság miatt a légitársaságok nem bérelnek ki hosszú távra gépeket, maximum fél évre, vagy a forgalmasabb időszakokra, a nyári hónapokra.
Ehelyett folyamatosan hosszabbítják a meglévő megállapodásokat, vagy időről időre új szerződéseket kötnek.
A kibérelt keskenytörzsű gépekkel Európán belül, rövid- és középtávú útvonalakon, szélestörzsűekkel pedig a transzatlanti járatokon helyettesítik a légitársaságok a kiesett kapacitást. Utóbbiak első sorban a Dreamlinerek Rolls-Royce hajtóműproblémái miatt keresettek.
A MAX-ok hirtelen visszatérésével azonban a lufi kidurranhat, követve az igények visszaesését a lízingpiacon.
Sok gép hirtelen felszabadulásával együtt az árak beszakadhatnak, ami rosszul érintheti a bérbeadókat, például a litván Avion Express-t vagy a Get Jet-et.
A Flightglobal beszámolója szerint az európai cégek közül elsőként a TUI Fly jelentette be, hogy 2020 végéig nem számol a 737 MAX-okkal, és ehhez már le is kötötte a szükséges gépeket.
A pótlás költsége a 2019-2020-as pénzügyi évben 220-245 millió euró az utazási konszern légitársaságának. Ez már a korábbi üzemi eredményre is negatív hatással volt, hiszen 27 százalékkal 198 millióra növelte az elmúlt év veszteségét.
Egyes cégek, például az Icelandair, idősebb repülőgépeik további szolgálatban tartásával, a kivonás átütemezésével igyekeznek a kapacitáshiányt megoldani.
Megváltozott a hatósági hozzáállás
Mint azt korábban megírtuk, a nagy amerikai üzemeltetők csak év közepétől számítanak az új generációs típusra. Az európai cégek viszont lehet, hogy ennél is többet kell várniuk, mert az EASA saját tesztprogram lefolytatását is kilátásba helyezte az öreg kontinens utasainak biztonsága érdekében.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) vezetője, Steve Dickson a Singapore Airshow-n elmondta:
a MAX tanúsításának továbbra sincs határideje, helyette az elvégzendő feladatokra koncentrál az FAA, a folyamat következő fontos állomása pedig egy hatósági tesztrepülés lesz.
Ennek időpontja egyelőre nincs kitűzve, de arról, hogy addig még milyen kérdéseket kell lezárni és milyen teendők vannak, már közel van a megállapodás az érintettek között.