Felvásárolná a nyaraló- és charterjáratokat üzemeltető, nehéz helyzetbe került Israir légitársaságot a szintén izraeli Arkia, ezzel erősítve saját piaci helyzetét nemzetközi téren is.
Az anyavállalat IDB Development átszervezése miatt értékesíteni tervezi leánycégét, az Israirt, több más jelentősebb vagyonelemmel együtt. Az Arkia légitársaság vezetése pedig bejelentette, hogy felvásárolná versenytársát – írta meg a Flightglobal.
Az Arkiát irányító Nakash fivérek szerint ez „történelmi lehetőség” az izraeli légiközlekedési szektor erősítésére, és az újonnan létrejövő cég is sokkal hatékonyabb lehetne egységes flottával, az egyesülésből fakadóan az üzemeltetési költségek drasztikus csökkenésével.
Mindkét légitársaság flottájának gerincét az Airbus A320-család alkotja, az Israirnél klasszikus A320-asok, az Arkiánál A321LR-ek repülnek, ez pedig jó alap az egyesített üzemeléshez.
A regionális típusok közül viszont vélhetően választani kell, mert jelenleg egyiknél a turbólégcsavaros ATR-t, a másiknál az Embraer E-Jetet üzemeltetik, az összeolvadás után költséghatékonysági okokból várhatóan nem maradhatna mindkettő.
Arra már korábban is utaltak magas rangú izraeli kormányzati tisztviselők, hogy a piacon változások lesznek, cégek egyesülése válhat szükségessé a nemzetközi konkurencia erősödésével, ami az arab államokkal való viszony normalizálásának és az EU-val kötött Nyitott Égbolt-egyezménynek is köszönhető.
Ezen a változó piacon az Arkia jobban képes lenne megmaradni a versenytárs Israir megszerzésével.
De még korántsem biztos, hogy az ügylet létrejön, mivel az Israirre több komoly érdeklődő is akadt, akik közül Amnon Sela, a Amnon Mesilot közlekedési vállalat igazgatója 24 millió dolláros, a BGI Investments pedig egy 20 millió dolláros ajánlatot tett, és az elsősorban üzemanyagban érdekelt Dor Alon Energy is érdeklődik.
A tulajdonos viszont elutasította a Knafaim Holdingshoz, az El Al nemzeti légitársaságot korábban irányító céghez köthető ajánlatot. Ennek oka egyelőre nem ismert, de a holding nemrég az igazgatótanács aggodalmai ellenére megvált az El Al-részvényektől, amelyek így áttételesen külföldi kézbe kerültek.