A Boeing bemutatta legújabb tanulmányát, amely a légiközlekedés környezetterhelésének csökkentését célozza meg. A NASA-val közösen készített koncepció szárnykialakítása jelentősen eltér a mai utasszállító gépekétől.

Forrás: Boeing

A most bemutatott repülőgépet, amely az úgynevezett “transzonikus merevített szárny” (Transonic Truss-Braced Wing (TTBW) koncepción alapul, a NASA-val szoros együttműködésben fejlesztette a gyártó a Subsonic Ultra Green Aircraft Research (SUGAR) programban. A kutatók szerint a most bemutatott repülőgép magasabban és gyorsabban fog repülni, mint az eddig látott “TTBW” koncepciók.

A tervezés során ugyanis a kiemelkedő aerodinamikai hatásfok elérését 0.8 Mach sebességhez állították be, az eddig alkalmazott 0.70-0.75 Mach helyett.

A felhajtható végekkel rendelkező szárny közel 52 méter fesztávolságú. Alulról két fő- és hozzájuk kapcsolódva két segéddúc támasztja meg, ezért lehetséges a karcsú, ugyanakkor nagyon vékony kialakítás.

A nagyobb sebesség eléréséhez optimalizálták a dúcok formáját és a szárny nyilazási szögét is, ezzel biztosították, hogy a szerkezet még hatékonyabban vegye át a terheléseket. A végeredmény egy minden eddiginél egységesebb kialakítás, amely jelentősen javítja a repülőgép teljesítményét.

Hirdetés

A fejlesztést kiterjedt szélcsatornatesztek kísérték, amelyeket a NASA Ames Kutatóközpontjában végeztek el.

A Boeing és a NASA közel egy évtizede tanulmányozza ezt a koncepciót a SUGAR programban. A kutatók olyan innovatív kialakításokat keresnek, amelyek jelentősen csökkentik a zaj- és károsanyag-kibocsátást, ugyanakkor javítják a teljesítményt.