A Londontól délre fekvő repülőtér tervezési kérelmet nyújtott be a meglévő, eddig gurulóútként használt északi futópálya használatba vételére.
Gatwick második futópályája (08L/26R) jelenleg csak gurulóútként használható, de az üzemeltető évek óta tervezi a rendszeres használatát a kapacitások növelése érdekében.
A még 2021-ben bemutatott koncepció szerint a pálya középvonalát a jelenleg is használt párhuzamos (déli) futópályától 12 méterrel távolabbra, vagyis északabbra helyeznék át.
Ezzel tennék lehetővé a két futópálya szimultán használatát. Az összes érkező járat továbbra is a meglévő déli (08R/26L) betoncsíkot használná (az alábbi képen balra), így a repülőtér megközelítési eljárásai nem változnának.
A két pálya középvonalának közelsége miatt a jelenleg 2565 méter hosszú északit (a képen jobbra) csak a keskenytörzsű repülőgépek használnák, és kizárólag felszállásra.
Az üzemeltető ennek megfelelően hivatalosan benyújtotta a kötelező érvényű környezetvédelmi kötelezettségvállalást is tartalmazó engedélykérelmet és a kapcsolódó dokumentációt az illetékes brit hatóságokhoz, amelynek jóváhagyása esetén az építési munkálatok 2025-ben kezdődnének meg, a futópálya pedig az évtized végére lenne üzemképes.
A tervek részeként az üzemeltető egyéb, földi oldali infrastrukturális fejlesztésekre is vállalásokat tett, köztük felüljárók, sávbővítések, járdák és bicikliutak megépítésére.
Az üzemeltető azt is vállalta, hogy az északi futópályát nem használják a mélyalvási időszakban, 23 és 6 óra között, valamint azt is, hogy a pálya megnyitását követő kilenc éven belül a repülőtér működése kevesebb zajt fog okozni, mint a 2019 előtti időszakban.
A terv jóváhagyása esetén Gatwick a 2030-as évek végére évente mintegy 75 millió utast tudna kiszolgálni, amely jelentős növekedés a 2019-ben elért, rekordot jelentő 46,5 millióhoz viszonyítva. A repülőtéren jelenleg is zajlik az északi terminál 10 millió font értékű felújítása, a munkálatok a tervek szerint jövő év elején fejeződnek be.