Beszüntette a repülőgépek és részegységek gyártását is az amerikai Mooney vállalat, kétszáznál több dolgozót bocsátottak el. A döntés egyelőre nem végleges, ha a piaci környezet javul, a vállalat újra elindíthatja a termelést, de a pótalkatrészek hiánya addig is gondokat okozhat az üzemeltetőknek.
Az egymotoros kisgépeket készítő Mooney International a Texas állambeli Kerrville repülőterén végezte a gyártást és a már eladott példányokhoz a pótalkatrészek előállítását, a kínai tulajdonos azonban a gyenge pénzügyi teljesítmény miatt leállította az üzemet.
A Soaring American Corp. közlése szerint a háromszáznál is több alkalmazottból 229-nek távoznia kell a cégtől, csak 90 munkavállaló tarthatja meg a munkáját, de gyártással már ők sem foglalkoznak a jövőben – írta meg a Kerville Daily Times.
A tulajdonos befektetői csoport hangsúlyozta, a leállás egyelőre nem végleges, ha a piaci környezet javul, újraindíthatják a gyártást, de a kilátások nem biztatók.
A Mooney kisrepülői kategóriájukban az egyik legjobb teljesítménnyel bírtak, számos példányt használnak belőlük a világ minden pontján, főleg magánemberek és repülőklubok. Utóbbiaknál inkább a már engedéllyel rendelkező pilóták gépe, oktatásra kevésbé megszokott őket használni alsószárnyas kialakításuk miatt.
Emellett folyamatosan fejlesztették is a legnépszerűbb modelleket, legutóbb az ablakok méretét növelték meg jelentősen, és kialakítottak második, a pilóta oldalán lévő ajtót is a gépeken a kényelem növelésére.
A vállalat saját kutató-fejlesztő központot tartott fenn Dél-Kaliforniában, ezt 2017-ben, a legújabb típusváltozatok hatósági tanúsítása után zárták be, ez előtt nem sokkal kezdtek el bezuhanni az eladási adatok.
Az igazi mélyrepülés 2018-ban vette kezdetét, ekkor egy év alatt csak 14, majd 2019 első felében pedig 4 darab Mooney kelt el, míg a legnagyobb konkurens Cirrus összesen 203 gépet tudott értékesíteni ugyanezen hat hónap alatt. Más gyártók is minimum tartani, de inkább kis mértékben növelni tudták az értékesítések számát.
A Mooney gépek tulajdonosai számára most az okozhat fejtörést, hogy honnan szerzik be a későbbiekben a repülőgépekhez szükséges pótalkatrészeket, mert a cég ezek gyártását – és így gyakorlatilag a komplett háttértámogatást – is beszüntette. Amennyiben nem lép egy harmadik fél az ügyben, záros határidőn belül számos példány földre kényszerülhet.