Az orosz légitársaságok megkezdték a nyugati gyártású alkatrészek és részegységek kiszerelését egyes repülőgépeikből, jöhetnek a másolt vagy utángyártott alkatrészek, valamint körvonalazódik az együttműködés Iránnal is.

Az orosz légitársaságokkal szemben az ukrajnai háború februári megindítását követően rendeltek el szankciókat a nyugati államok, ami a polgári gépekhez szükséges pótalkatrészek Oroszországba vitelét is tiltja.

A részegységek, így például a hajtóművek nagyjavítása vagy cseréje a repülőgépeknél nem csak egy esetleges meghibásodás vagy kopás esetén kötelező, hiszen élettartamuk időhöz vagy teljesített ciklusok (fel- és leszállások) számához van kötve.

Forrás: Airbus

Mivel az ország légtársaságai túlnyomórészt nyugati gyártású típusokat használnak, a cserealkatrészek nélkül a flotta nagy része fokozatosan földre kényszerülne, így a még megmaradt nemzetközi járatok teljesítése ugyancsak ellehetetlenülne, és gyakorlatilag összeomlana az ország belföldi légiközlekedése is.

A Reuters most négy iparági forrására hivatkozva arról számolt be, hogy az orosz légitársaságok megkezdték egyes gépekből a nyugati alkatrészek kiépítését.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az értesülés szerint az Aeroflot már legalább egy Szuhoj Superjet és egy szinte vadonatúj Airbus A350-es kannibalizálását is megkezdte.

Az előbbi regionális típus bár orosz gyártású, nagy arányban tartalmaz nyugati alkatrészeket. Emellett több Boeing 737-esből és Airbus A320-asból is szereltek már ki olyan részegységeket, amelyek pótalkatrészként szolgálnak más példányokhoz egy másik forrás szerint.

Fotó: AIRportal.hu

Szakértők már tavasszal jelezték, hogy a szankciók miatt csak idő kérdése, hogy az orosz üzemeltetők rákényszerüljenek a nyugati gépeik kannibalizálására annak érdekében, hogy a flottájuk egy részének légialkalmasságát legalább 2025-ig biztosítani tudják. További probléma, hogy a modern repülőgépekhez a gyártók folyamatosan adják ki a szoftveres módosító és hibajavító csomagokat is, ezeket a szankciók miatt szintén nem kaphatják meg az orosz üzemeltetők.

A már leállított orosz típusok gyártásának újraindítása, az új típusok “oroszosítása” és gyártásuk felpörgetése, valamint a kivont, de még használható szovjet példányok újbóli forgalomba állítása mellett korábban az is felmerült, hogy orosz cégek készítenének másolt – utángyártottnak hívott – alkatrészeket a nyugati típusokhoz.

Sőt egyes értesülések szerint a hosszú ideje szintén nemzetközi szankciók által sújtott Iránnal is született egy szándéknyilatkozat repülőgép-alkatrészek nagyjavításáról és cserealkatrészek biztosításáról.