Betiltja az Eurocontrol a repetitív repülési terveket, mivel az már nem tükrözi a jelenlegi, dinamikus hálózatot.

Az európai áramlásszervező honlapján publikált közlemény szerint 2020. március 29-ével, vagyis a nyári menetrendi időszakra áttéréskor szüntetik meg az eljárásrendet az Eurocontrol által felügyelt repüléstájékoztató körzetekben. Így a légitársaságoknak elegendő idejük lesz átállni az új, dinamikus repülési tervek elkészítésére, és az Eurocontrol is fel tud készülni az új rendszer bevezetésére.

A jövő nyári menetrendben ennek értelmében minden egyes járatnak egyedi repülési tervvel kell rendelkeznie, amelyben minden releváns információt, így a gép típusát, kapacitását és navigációs rendszereit is fel kell sorolni.

Mint írták, a repetitív terveket általában hónappal korábban elkészítik a légitársaságok, de a járat üzemelésének napján a legtöbb esetben nem elérhető az az útvonal abban az időben, amikorra kérték, illetve időjárási vagy egyéb okok miatt nem az a leghatékonyabb.

Illusztráció. (Forrás: Eurocontrol)

Az Euroncontrol ezzel párhuzamosan a légtér flexibilis felhasználását lehetővé tevő FUA koncepciót vezet be, amelyben az elkülönítés mindig ideiglenes és a valós felhasználási adatokon alapul. A lépés a nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) által kiadott, rendszerfejlesztéssel kapcsolatos irányelvével is összhangban van.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A lépéssel kapcsolatban lapunk megkereste a HungaroControlt. A magyar légiforgalmi irányító szolgálat lapunkhoz eljuttatott válasza szerint az Eurocontrol a repetitív repülési tervek megszüntetését előzetesen jelezte az iparági szereplőknek, az indoklás szerint napjainkra ezek szinte teljesen eltűntek a mindennapi gyakorlatból.

A HungaroControl ezt csak megerősíteni tudja, ugyanis a magyar légiforgalmi irányítók sem találkoznak ilyen jellegű repülési tervekkel, így az Eurocontrol döntése a napi feladatellátást semmilyen mértékben nem befolyásolja, és nincsen hatása sem a kapacitásra, sem a forgalmi előrejelzésekre.