Boeing 737 MAX gépekkel modernizálhatja belföldi flottáját a Qantas, mert a típussal kapcsolatos problémák miatt jelentősen olcsóbban kínálja a gyártó. A nagy engedményekről szóló kijelentésekkel azonban lehet, hogy csak az Airbusra akar némi nyomást gyakorolni a légitársaság.

Az ausztrál légitársaság számára pénzügyi hozadéka lehet a Boeing MAX miatti válságának, a cég rendkívül kedvező áron juthat hozzá ilyen gépekhez a gyártótól – írta meg a CH Aviation.

Alan Joyce vezérigazgató szerint ha egyszer újra kereskedelmi forgalomba engedik a hatóságok, akkor rendkívül biztonságos lesz a MAX, és a Boeing aktívan tesz azért, hogy a világ legbiztonságosabb légitársaságának tartott Qantas is vásároljon belőle.

A cégvezető kijelentéséből arra lehet következtetni, hogy az amerikai repülőgépgyártó jóval olcsóbban kínálja a 737 MAX-ot, mint a vetélytárs Airbus az A320neo-típuscsaládot.

Forrás: Boeing

Az ausztrál belföldi flottájának modernizálására opciót jelenthet az európai gépek megrendelése, mert 109 darabra – 49 A320neo-ra, 28 A321LR-re, valamint a tavalyi programindítást követően 36 még nagyobb hatótávú A321XLR-re – már korábban leszerződött, de ezek a diszkont leányvállalat Jetstar Airways flottájába kerülnek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Qantas belföldi járatokon használt gépparkjának gerincét viszont 75 Boeing 737-800-as alkotja, így a keskenytörzsű Airbusok bevezetése jelentős plusz költségekkel járna.

Alan Joyce szerint házon belül is értékelik, mennyire biztonságossá válik a MAX, de csak akkor kezdődhetnek el a tárgyalások, vagy vetődhet fel komolyan a megrendelés lehetősége, ha minden szempontból jónak ítélik meg.

A légitársaság továbbá hagyományosan fontos ügyfele az amerikai repülőgépgyártónak, így tárgyalási pozíciója is jobb lehet az átlagosnál.

A tervek szerint idén év végéig dönt a Qantas, miképp fejleszti keskenytörzsű flottáját.

A 737 MAX problémái ebből a szempontból az Airbus üzletmenetére is káros hatással vannak, mert a Qantaséhoz hasonló tendereken az amerikaiak által kínált nagyobb kedvezmények miatt az európai gyártó is rákényszerülhet a nagyobb árengedményekre, ha versenyben akar maradni.

A Boeingnek most minden megrendelésért küzdenie kell, januárban egyetlen repülőgépet sem tudott értékesíteni, amire már évtizedek óta nem volt példa.

A 737-esek tekintetében még rosszabb a helyzet, utoljára a 2019-es Paris Airshow-n jelentett be szándéknyilatkozatot kétszáz darabra az IAG-holding, de még ezt a szerződést sem véglegesítették. Több légitársaság is van, amely hírek szerint az elhúzódó problémákra hivatkozva inkább visszamondaná megrendelését, vagy kevesebb példányra tarthat igényt.