A Boeing kereskedelmi alelnöke szerint a keskenytörzsű típusokból kifejlesztett, hosszabb távot repülni képes gépek nem elég kényelmesek ahhoz, hogy 4-5 ezer mérföldes utakat teljesítsenek vele. Ugyanakkor álláspontja szerint a szélestörzsű gépen alapuló verzió gyártása veszteséges lehet.

Ihssane Mounir a Flightglobal szerint erről a Singapore Air Show idején beszélt. “Nem vagyok biztos ebben a koncepcióban” – fogalmazott, hozzátéve, hogy a légitársaságoknak kevesebb székkel kellene ezeket a gépeket üzemeltetnie, hogy elég kényelmesek legyenek a 4-5 ezer mérföldes utakhoz.

Mint ismert, David Calhoun, a Boeing vezérigazgatójának egyik első intézkedése az volt, hogy kidobta az NMA nevű, a 757-es és 767-es utódjaként kezelt, előrehaladott tervezésnél tartó közepes méretű gép koncepcióját, és új stratégiát rendelte. A történteket Mounir így summázta: “Megpróbáltuk, nem jött össze.”

(Grafika: Boeing)

A Teal Group egyik elemzője, Richard Aboulafia korábban azt feltételezte, hogy a Boeing az NMA-gép megalkotása helyett inkább a 737-es utódjának fejlesztését fogja megcélozni, amelyet az Airbus A320-hoz hasonlóan addig nyújtanak, amíg el nem érik a kívánt kapacitást.

Mások azt feltételezik, hogy a 787-es elvetett 3-as jelű (lényegében könnyített 8-as) variánsát veheti újból elő a gyártó.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezzel kapcsolatban az Aviation Weeknek Mounir azt mondta, az NMA-típussal kapcsolatban a gyártási rendszer a legfontosabb, amely a 787-es esetében hosszútávú gép gyártási rátájára és árrésére van beállítva. Ha pedig a 787-3-as elkészítésébe belekezdenének, akkor a Dreamliner gyártási struktúrájában képtelenség lenne haszonra szert tenni.

Hogy a szélestörzsű alapokról szóló pletykákat teljesen eloszlassa, Mounir azt is elmondta, hogy folyamatosan vizsgálják, a versenytárs terméke, az Airbus A321XLR mire képes, és mire nem, utalva ezzel arra, hogy nagyon hasonló koncepciót is megfontolnak.

Bármelyik is legyen a befutó, a Rolls-Royce vezetője a Reutersnek nyilatkozva jelezte, hogy nyitottak a gyártóval való együttműködésre. Meglepő kijelentés ez azok után, hogy egy évvel ezelőtt bejelentették, nem fognak ajánlatot adni a Boeing NMA-projektjére. Kicsit örülhetnek is, mert a projekt újrakezdésével több idejük van az Ultrafan hajtómű fejlesztésére.