Egy szerződésbe foglalt pontra hivatkozva a Lufthansa 140 millió euró helyett csupán 2,6 milliót kínál a Brussels Airlines 55 százalékáért a részvényeseknek. Az utóbbiak szerint a német holdig nem járult hozzá ahhoz, hogy a belga cég visszafizesse a tőle kapott kölcsönt, így visszás a helyzet.
A SAS és a Brussels Airlines segíthet az Eurowings szárnyalásában
Sokkolta a Brussels Airlines mintegy harminc másik részvényesét, köztük a brüsszeli régiót, a Zaventem repteret működtető céget és a brit Virgin Group-ot a 45 százalékos tulajdonos Lufthansa.
Ugyanis az aero.de szerint a belga Le Soir és L’Echo című lapok úgy értesültek, hogy a német holding azt közölte: a korábban becsült 140 millió euró helyett csupán „aprópénzt”, 2,6 milliót kínál a működtető cég, az SN Airholding 55 százalékáért.
A németek 2009-ben vásárolták meg a részvények 45 százalékát. Az akkori szerződés szerint opciós jogot kötöttek ki a fennmaradó rész megvételére. Úgy szólt a megállapodás, hogy mivel a 65 millió eurós ár mellett jelentős kölcsönt is adott a Lufthansa a belga légicég szanálására, a 250 milliósra becsült értékből 140 millió a fennmaradó összeg, mert 45 millió euróval még tartoznak a német holdingnak.
Amely pedig most arra hivatkozik, hogy van a szerződésben a „rendes” opciós jog mellett egy „vészhelyzeti” is.
E pont szerint, ha a referenciaévnek megjelölt 2014-ben veszteséges a Brussels Airlines, a Lufthansa 2,6 millió euróért juthat teljes tulajdonba.
Márpedig 2014-ben a belga légicég veszteséges volt, tavaly azonban már 41,3 millió eurós nyereséget jelentett 7,5 millió utast szállítva. Az idei évre Bernard Gustin vezérigazgató szintén pozitív eredményt vár. A tavaszi terrortámadások után csökkent a forgalmuk, de azóta növekedett az utasok száma.
A 2,6 milliós ajánlatot és a „vészhelyzeti” opcióra való hivatkozást a részvényesek képviselői meglepőnek nevezték – mondta az ügyre rálátó, névtelenül nyilatkozó illetékes. Ugyanis visszásnak tartják, hogy szerintük a Lufthansa megakadályozta a kölcsönök egy részének visszafizetését a felügyelőtanácsi üléseken.
A német holding szeretné ez év végéig lezárni a tárgyalásokat, bár az aero.de szerint nyilvánvaló, hogy a vételárról az utolsó szót még nem mondták ki. Mindezekkel párhuzamosan a Lufthansa növeli a befolyását is a Brussels Airlines működtetésében, mivel október elsejétől a saját berkeiből érkező Christina Förster lesz a kereskedelmi igazgató (CCO).
A Reuters összefoglalója arról ír, hogy a Lufthansa azt közölte: nem szűnne meg azonnal a Brussels Airlines márka, 2018 előtt nem érzékelnének jelentős változást az utazók. Megvizsgálják, hogy a 49 repülőgéppel rendelkező cég működésének nagy részét miképp lehetne a Eurowings fapados platformjuk részévé tenni. Ugyanakkor a belga légitársaság értékes hosszú távú járatait, például a kiterjedt afrikai hálózatát lehetséges, hogy a márka megőrzésével, vagy esetleg a Lufthansa égisze alatt tartanák meg.