A berlini szappanopera folytatódik: sajtóhírek szerint legkorábban 2019 őszén nyílhat meg az új berlini reptér, bár az üzemeltető cáfolja az információkat. Az új épületegyüttes kapacitáshiánya miatt eközben folyik a kampány, hogy a másik, régebbi légikikötőt, Tegelt mégse zárják be az új megnyitásakor: a Ryanair pedig támogatja az idén őszi népszavazást megelőző, bezárásellenes plakátkampányt.

Szeptemberben népszavazás dönt Tegel bezárásáról vagy nyitva tartásáról (Fotó: Berlin Airports)

A Bild am Sonntag című napilap információi szerint legkorábban 2019 őszén nyithatják csak meg az új berlini légikikötőt.

Amint arról az AIRportal.hu többször is beszámolt, az eredetileg 2011-ben megnyitni tervezett, Schönefeld déli bővítésével létrehozott reptéren súlyos műszaki és kivitelezési hiányosságokat találtak, és azóta folyamatosan halasztották az átadását.

Az aero.de portál cikke szerint névtelenséget kérő, a projektet jól ismerő források arról tájékoztatták az újságot, hogy az új terminál kivitelezési munkái 2018 szeptemberéig elhúzódhatnak, ezért is valószínű, hogy jövőre még nem fogadhat utasokat.

A berlini reptereket üzemeltető cég szóvivője ugyanakkor azt mondta, még az idén bejelentik, mikor nyílik az új terminál, és álláspontjuk szerint nem igaz, hogy csak jövő őszre fejezik be az átalakításokat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mint korábban megírtuk, jelenleg is zajlik az északi futópályához kapcsolódó gurulóút-hálózat fejlesztése, hogy a régi schönefeldi terminálokat továbbüzemeltethessék, együtt az új épületegyüttessel. Ugyanis a Berlin-Brandenburg-terminál kapacitása évente 27 millió utasra lett méretezve, ám tavaly már a német fővárosban 33 milliós volt a forgalom. A portál korábbi összeállítása szerint a még az NDK-időkből származó schönefeldi létesítmény mintegy 11 millió utast képes egy évben kezelni, de terveznek ott is kisebb bővítéseket, amelyekkel ez 17 millióra növelhető.

Így pedig egy ideig képes lehet a komplexum kiszolgálni az igényeket. Az új terminálon pedig, ahogy az AIRportal.hu is írt róla, a tervezett szatelitekkel évente 45 millió utas kezelésére növelhető kapacitás, az elsőt 2019-2020-ban adhatják át.

Utasforgalmi csarnok lesz egy parkolóháznak szánt helyen – a képen jobbra fent, az északi móló előterében épül majd (Fotó: Berlin Airports)

Egy nemrégi bejelentés szerint a terminál északi mólója előtt, egy parkolóháznak hagyott helyen inkább utasforgalmi csarnokot építenek, ezzel is bővítve a befogadóképességet.

Ugyanakkor a kapacitásgondok miatt merült fel ismét felsőbb körökben is, hogy a másik régi repteret, Tegelt tovább kellene üzemeltetni az új helyszín megnyitása után is. A szövetségi közlekedési miniszter, Alexander Dobrindt beszélt erről, némi vitát kiváltva, amint az AIRportal.hu is hírt adott erről. Hiszen korábbi határozatok szerint be kell zárni Tegelt, emellett legalább egymilliárd euróba kerülne ott a felújítás, hogy tovább működhessen az elavult reptér.

Előzetes számítások szerint pedig 2030-ra meghaladhatja a berlini utasforgalom a 46 milliót, így azonban az új reptér teljes kiépítettségű kapacitását is meghaladná, ezért is merült fel Tegel nyitva tartása. Viszont ha a schönefeldi részt hagynák tovább működni – jelenleg a fapadosok használják –, az megint csak segítene ezen a helyzeten, nem volna szükség Tegelre.

A napokban kiderült az is, hogy a Ryanair támogatóként beszállt a Tegel továbbműködtetéséért indított plakátkampányba.

Az idén őszi szövetségi választásokkal együtt Berlinben népszavazást is tartanak a kérdésről. A portál másik cikke szerint a Tegel továbbműködtetését támogató FDP berlini vezetője azt mondta, száz órásplakátot finanszíroz az ír fapados. A német szabaddemokrata párt kezdeményezte azt az aláírásgyűjtést is néhány hónapja, amelynek értelmében végül kiírták a referendumot.