Csődbe ment és beszüntette működését Tádzsikisztán állami tulajdonú nemzeti légitársasága. A Tajik Air leállása súlyosan érinti a közép-ázsiai ország belföldi közlekedését a földrajzi adottságok miatt.
A légitársaság csődje nem érte meglepetésként a piaci szereplőket, az ugyanis már régóta a legrosszabb teljesítményt nyújtotta a szovjet utódállamokat tömörítő Független Államok Közösségének állami cégei között – írja a Russian Aviation Insider.
A légitársaság januárban két közleményt is kiadott még a csőd előtt, amelyekből sejteni lehetett, hogy közeledik a vég. Az első, január 4-i tájékoztatás szerint március végéig az oroszországi járatokra foglalással rendelkező minden utast a Somon Air vesz át.
A magánkézben lévő Somon Air légitársaság a menetrendjén felül naponta közlekedő járatokat indított Moszkvába a Tajik Air utasai számára.
Január 10-én azonban dominószerűen elindult a Tajik Air összeomlásának folyamata, az alkalmazottakat fizetés nélküli szabadságra küldték. Aziz Khairulloyev kommunikációs vezető ekkor még azzal biztatott, hogy a helyzet rövid időn belül megoldódik, és folytatódhat a menetrend szerinti üzemelés.
A csőd nem a nemzetközi utasokat, hanem az országon belüli kapcsolatokat érinti súlyosabban.
Tádzsikisztán földrajzi adottságai ugyanis nem kedveznek a földi szállításnak és utazásnak, a magashegységi terület kiterjedtsége miatt sok a közúton nehezen megközelíthető régió a közel kilencmilliós népességű országban.
A légitársaság ezeket szovjet eredetű Mil Mi-8 szállítóhelikoptereivel és Antonov An-28-as, légcsavaros-gázturbinás regionális gépeivel jól ki tudta szolgálni.
Leállása után viszont nincs olyan, aki a helyébe lépjen, hasonló flottát üzemeltető, piaci alapon működő szereplő egyetlen sincs az országban.
Lehetséges megoldás a regionális járatok üzemeltetésére a cég egy részének újjászervezése, de ehhez is állami támogatásra lenne szükség, amit nem tudni, megkapnak-e.
A Somon Air moszkvai pótló járatainak sorsa is kérdéses, azok ugyanis a tervek szerint a 2018-2019-es téli menetrendi időszak végéig közlekedtek volna, de most nem lehet tudni, hogy a Tajik Air fizetésképtelensége ellenére is elviszi-e az utasokat a magántulajdonú légitársaság.
Az állami cég jogelődjét 1923-ban, az akkori szovjet Aeroflot tádzsik divíziójaként alapították, független légitársaságként 1991 óta üzemelt.
A nemzetközi járatokat teljesítő gépek között egy-egy Boeing 737-300-as és -400-as, egy 767-300-as és két 757-200-as van, emellett tavaly októberben vett át egy Bombardier CRJ-200-ast, a gép azonban egyetlen járatot sem repült azóta. Ezen felül a cégnek rendelése volt még két orosz Szuhoj Superjet SSJ-100-as regionális gépre is.