Új mérföldkőhöz érkezett a közelmúltban régi-új festést kapott, a Malév egykori első Tupoljev Tu-154-esének felújítása. A gép az egykori legendás főpilóta, Dr. Fülöp András nevét kapta.
Mint arról beszámoltunk, a HA-LCA lajstromjelet viselő gép nemrég kapta vissza az eredeti, klasszikus festését, és a nyilvánosság előtt a Légiközlekedési Kulturális Központ (LKK) által szeptember 2-án, családi nap keretében szervezett repülőtér-látogatás alkalmával már bemutatkozott.
A szombati ünnepségen a nem hivatalosan csak „LCAladár”-nak hívott gép megkapta végleges nevét is: a Malév egykori főpilótájáról, Dr. Fülöp Andrásról nevezték el.
A választás egyáltalán nem véletlen, ugyanis a neves pilóta maga is részt vett a típus fejlesztésében. Az eredetileg öt fős hajózószemélyzet az ő segítségével csökkenhetett le háromra és szintén nagy szerepet játszott abban, hogy a típus ICAO CAT II-es időjárási körülmények között (30-60 méteres függőleges, és 300 méteres vízszintes látás mellett) is képes legyen leszállni.
A 90 éve született és 10 éve elhunyt Dr. Fülöp András ezzel nemcsak a keleti blokkban, de az európai aviatikában is élvonalbeli helyet vívott ki a magyar repülésnek, LCA elkeresztelésével az LKK méltó emléket kíván állítani neki.
Bár úgy tűnt, sikerült a gépbe eredeti hajtóműveket is találni, az eseményen tartott beszédében Somogyi-Tóth Dániel az LKK ügyvezetője azt mondta, a szaloniki-i reptér időközben új üzemeltetőt kapott, aki visszakozik a korábban kötött megállapodás teljesítésétől, annak ellenére, hogy a magyar fél teljesítette a szerződés rá eső részét.
Hozzátette, nem kell csüggedni, a felújítás egyik legnagyobb támogatója, az egykori Malév-vezér Kovács Ferenc által irányított R-BAG segítségével még megoldódhat a kérdés a közeljövőben.
A projekt tehát még korántsem fejeződött be, hátra van még teljes belső felújítás is, amiben önkéntesek is rész vesznek, bár alkatrészt annak ellenére nagyon nehéz találni, hogy a 154-es volt a legnépszerűbb szovjet utasszállító.
Galéria a HA-LCA keresztelőjéről