A Cathay Pacific átvizsgálja összes Airbus A350-1000-esének Rolls-Royce Trent XWB-97-es hajtóművét, miután az egyik járatnak vissza kellett fordulnia egy alkatrész eddig nem tapasztalt hibája miatt.
A légitársaság Hongkongból Zürichbe tartó járatának néhány perccel a felszállás után kellett visszafordulnia, az egyik hajtómű meghibásodása miatt. A repülőgép mintegy 75 perccel később biztonságosan leszállt.
A légitársaság nem közölte, hogy a hajtómű melyik alkatrésze hibásodott meg, de hozzátették, hogy ez volt az első ilyen jellegű probléma a típus Rolls-Royce Trent XWB-97 hajtóművénél.
A Cathay Pacific hangsúlyozta, hogy a gyártók által előírt összes karbantartást elvégezte, de elővigyázatosságból elrendelte mind a 48 A350-ese, köztük 18 darab -1000-es átvizsgálását, amely során több cserére szoruló alkatrészt is azonosítottak.
A pótalkatrészeket beszerezték és a javítások folyamatban vannak, ám a probléma miatt a hét közepéig számos, a típussal teljesített járatot törölni kellett.
Kedden a légitársaság azt közölte, hogy minden A350-esüket 24 órán belül átvizsgálták, és 15 repülőgépen találtak cserére szoruló alkatrészeket, ezek közül három példányon sikerült már elvégezni a javításokat.
A többi javítása várhatóan szeptember 7-e szombatra zárul le, addig az érintett gépek nem repülhetnek.
A légitársaság a hibáról értesítette a hatóságokat, a repülőgép és a hajtómű gyártóját. A Reuters egy meg nem nevezett forrása szerint egy üzemanyag-fúvókával van gond, a Bloomberg szintén meg nem erősített értesülése szerint pedig az üzemanyag-vezetékek elhasználódásáról vagy sérüléséről van szó. A légitársaság később annyit közölt, hogy a hajtóművek üzemanyag ellátási rendszerének egyik alkatrészével van probléma.
Mint ismert, a hosszabb törzsű és nagyobb befogadóképességű Airbus A350-1000-es típust kizárólag a Rolls-Royce Trent XWB-97-es hajtóművekkel szerelik fel, a kisebb A350-900-asokon a hajtómű egy másik változatát, a kisebb teljesítményű Trent XWB-84-est használják.
A brit hajtóműgyártó részvényeinek értéke meredek csökkenésnek indult. A Rolls-Royce Trent sorozatú hajtóműveivel korábban is előfordultak tartóssági problémák az A380-asok, az A330-asok, az A350-esek és a Boeing 787 Dreamlinerek, köztük a legnagyobb -1000-es változat hajtóművei esetében is.
Bár a szóban forgó alkatrész ellenőrzése és cseréje jóval egyszerűbb és gyorsabb, mint a fő forgó alkatrészek (pl. turbinatárcsák, turbinalapátok) javítása és elvégezhető a hajtómű a szárnyakról történő leszerelése nélkül, egy általánosan elrendelt rendkívüli karbantartási kampány jelentős hatással lehet a típust üzemeltető légitársaságok menetrendjére.
Amint arról tavaly beszámoltunk, az Emirates vezetője komoly kritikát fogalmazott meg az A350-1000-es Rolls-Royce Trent XWB-97 típusú hajtóműveinek tartósságával, gyakoribb karbantartásigényével, és az ebből fakadó magasabb karbantartási költségekkel kapcsolatban, emiatt nem is rendelt egyelőre a nagyobb változatból.