Az utasszállító repülőgépek pilótafülkéit egy második fizikai akadállyal kellene védeni az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) által közzétett szabálytervezet szerint.
A javaslat alapján az illetéktelenek bejutását megakadályozó, második védelmi vonalat akkor kellene bezárni, ha a pilótafülke ajtaját repülés közben kinyitják.
Ilyen eset például akkor fordul elő, ha az egyik légiutas-kísérő ételt-italt visz a pilótáknak, vagy ha az egyik pilóta repülés közben elhagyja a pilótafülkét, hogy használja a mellékhelyiséget.
Ha az új szabályzat hatályba lép, akkor a repülőgépgyártóknak ki kell majd alakítaniuk ezt az akadályt az USA-ban kereskedelmi utasforgalomban használt repülőgépeken.
Arról egyelőre nem tudni részleteket, hogy ez egy második ajtót vagy rácsot jelent-e, de megakadályozná, hogy egy gépeltérítő vagy rendbontó utas behatoljon a pilótafülkébe.
Az Egyesült Államok közlekedési minisztere, Pete Buttigieg a potenciális biztonsági rés megszüntetése érdekében tett fontos lépésként jellemezte a tervezetet, az amerikai pilóták szakszervezete, az Air Line Pilots Association (ALPA) pedig üdvözölte a Flightglobal beszámolója szerint.
Joe DePete, az ALPA elnöke a javasolt megoldást a 2001. szeptember 11-i terrortámadásokhoz hasonló incidensek megelőzésének „legkézenfekvőbb” eszközének nevezi. Az FAA nyilvános véleményezési eljárásban 60 napig várja az észrevételeket a tervezetre.
Bár a portál híre nem tér ki rá, jelenleg is számos légitársaság alkalmaz olyan szabályt, hogy az illetéktelenek pilótafülkébe történő bejutásának megelőzése érdekében az egyik légiutaskísérő a gép folyosóját szinte teljesen elfoglaló, jelentős tömegű fedélzeti kocsit (trolley) befékezve és maga előtt tartva beáll a pilótafülke elé arra az időre, amíg a pilótafülke ajtaja nyitva van, vagy a pilóta a mellékhelyiségben tartózkodik.
A Germanwings 2015-ben történt tragédiáját követően olyan szabályok léptek életbe, hogy utóbbi esetben egy légiutaskísérőnek a pilótafülkében kell tartózkodnia.