A HungaroCotrol Zrt. Európában elsőként, 2015. február 5-től törölte el a teljes magyar légtérben a légi útvonalhálózatot és vezette be a repülőgépek korlátozások nélküli szabad légtérhasználatát. A „Hungarian Free Route” jelentős gazdasági és környezetvédelmi eredményeket ért el azóta. Azóta a hazánk felett átrepülő járatok útvonala 4,5 millió kilométerrel csökkent, és a három év alatt 48 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe – ami a világ leghosszabb repülő útvonalán (Auckland – Doha) keletkezett káros anyag egymilliószorosa. A Dubai Airport Show-n 2018. május 9-én mindezért Innovációs díjjal jutalmazták a HungaroControlt – közölte lapunkkal a cég.

Újabb nemzetközi elismerést vívott ki a „Hungarian Free Route” (HUFRA) légiforgalom-szervezési megoldás a világ egyik legnagyobb szakmai kiállításán, a Dubai Airport Show-n, ahol Innovációs díjat vehetett át a HungaroControl. A vállalat először 2017 februárjában részesült szakmai kitüntetésben a koncepcióért, amikor az Európai Minőségügyi Szervezettől megkapta a Nemzetközi Minőség-Innovációs díjat.

A HUFRA lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb úton közlekedhetnek a repülőgépek.

A légitársaságok így a legoptimálisabb és a legkörnyezetkímélőbb módon tervezhetik meg és bonyolíthatják le repüléseiket hazánk légterében. Ez a légitársaságok számára az eltelt három év alatt mintegy 9 millió dollár értékű üzemanyag megtakarítást eredményezett. A koncepciónak köszönhetően összesen 4,5 millió kilométerrel csökkent a Magyarországon átrepülő járatok repülési útvonala.

Az Európai Bizottság rendelete a szabad légtérhasználat bevezetését 2022-től teszi kötelezővé egész Európában, azonban a HungaroControl révén Magyarország jóval a határidő előtt, idő- és térbeli korlátozások nélkül teljesítette ezt a kötelezettséget.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: International Airport Review – Facebook

„A magyar légiforgalmi irányítók magas színvonalú szakmai felkészültsége és a HungaroControl által alkalmazott rendkívül fejlett technológiai rendszerek együttesen megfelelő alapot biztosítottak a HUFRA bevezetéséhez, így jóval a határidő előtti bevezetés mellett döntöttünk, ezzel is elősegítve, hogy a légitársaságok és rajtuk keresztül az utasok is minél előbb élvezhessék a koncepció előnyeit. Céljaink között szerepel, hogy 2019 végére egy, a Fekete-tengertől egészen a cseh határig húzódó, mintegy 1000 km kiterjedésű »free route légteret« hozzunk létre az érintett országok összefogásával” – mondta Bakos József, légiforgalmi főosztályvezető.

A HUFRA bevezetése után, 2015-ben Európa légiforgalmi térképén a magyar légtér „fehér foltként” jelent meg, ám azóta az Európa szerte „magyar modellként” emlegetett megoldást követve számos ország, köztük Ausztria, Szlovénia, Olaszország törölte el a légi útvonal hálózatát, jelentősen növelve ezzel azt a bizonyos „fehér foltot”.

Az első légtér összevonásra 2015. augusztusában került sor, amikor a román-magyar szabad légtérhasználat vált lehetővé, majd 2017. március 30. óta éjszakánként a teljes román-bolgár-magyar légtér is korlátozások nélkül használható. A társuláshoz 2018 decemberétől a tervek szerint Szlovákia is csatlakozik: kezdetben csak éjszakai üzemmódban, majd 2019 decemberétől a négy ország a teljes légtérben éjjel-nappali „free route” használatot valósítana meg.