Egyre több, korábban nyereséges légitársaság jelent veszteséget a 2018-as évre, amelynek oka a kerozin árának emelkedése.
Az elmúlt napokban több olyan légitársaság is veszteséget jelentett, amelyek egy évvel korábban még nyereségesen üzemeltek. Az érintett cégek között fapadosok és hagyományosak is vannak.
Az Air Asia-csoport hosszútávú járatokat üzemeltető leányvállalata, az Air Asia X pénteken hozta nyilvánosságra, hogy 2018-ban 50 millió dolláros veszteséggel zártak, miközben egy évvel korábban még 25 millió dollár körüli nyereséget könyveltek el. A cég a csökkenő bevételek mellett nagyobb részt a kerozin árának növekedését okolta, az üzemanyagköltsége 27 százalékkal emelkedett.
Szintén veszteséges lett a Flydubai: az emírségekbeli légitársaság a 2017-es 10 millió dolláros nyereség után tavaly 43,5 millió dollár veszteséget jelentett, bár az ATW Online szerint a cég azt nem közölte, hogy üzemi, vagy adózott nyereségről van-e szó. A társaság tavaly az előző évhez képest 29 százalékkal fizetett többet kerozinért.
Mínuszról számolt be az Air Canada is, bár ez egyelőre az első negyedéves gazdálkodásban jelentkezett. A Reuters hírügynökség jelentése szerint a társaság 231 millió dollár veszteséget termelt, miközben egy évvel korábban még 8 milliós pluszban voltak. A társaság 35 százalékkal költött többet kerozinra, mint egy évvel korábban.
Bár a Qantas első pénzügyi félévéről szóló, minap publikált jelentése még nyereséget mutatott, annak mértéke 19 százalékkal csökkent az előző azonos időszakhoz viszonyítva. A kimutatások szerint a kerozin ára olyan mértékben emelkedett (27 százalékkal), amelyet a cég a bevételek növekedésével nem tudott ellentételezni.